mandag 25. august 2014

Tøyte på NAF...

La meg ta dere med gjennom forrige uke hos oss..Med elementer av glam og frustrasjon...
Mandag:
Minsten våkner før kl 05.40...Henter han og sier han får krype opp i senga til pappa. Jeg ligger frem til kl 06.05 med et kne i ryggen. Får meg en halv time for meg selv og kaffe før resten av huset kommer. Da kommer minsten på 3 år ned trappa og roper at han vil spille på iPad`en. Det rakner fullstendig siden han ikke får det.. "Det er fredag og barnehagen er stengt!" Kommer det fra han da...Og 6 åringen oppfører seg som en tenåring og låser døra til badet mens vi andre hamrer på døra og vil inn.


Mannen skal ta med seg minsten i barnehagen denne uka...Bruker å gå greit siden minsten vil kjøre pappabil i stede for mammabil. Selv om mamma nærmest kjører Batmobil;-) Minsten beveger seg med museskritt nå han skal pusse tennene...Må alltid true med å si at nå reiser pappa. Ender med hyling og skriking. Og han får opp tempoet.
Soveslutt går jo så det suser...

Kvelden kommer å prosjekstart Glam for min del..

Ikke mye som virker som glam så langt...Hakker løs på gammel morro...

Tirsdag:
Minsten våkner med et brak..Roper på vei ned trappa at han vil spille iPad..Rakner før han er kommet ned i 1. etasje i dag. Spør han hvilken dag det er i dag. Han svarer: "Det er fredag og barnehagen er stengt!"  Ingen iPad spilling før barnehagen er ferdig i dag heller...Samme rutinen rundt tannpuss med museskritt rundt spisestue og stuebordet først. Truer med at pappabilen reiser snart. 6 åringen mistet frokostblandinga i fanget..Ikke noen reine bukser til han nå så tørker bare bort..
Kvelden: Prosjekt glam fortsetter...


Onsdag:
Minsten våkner med et brak og roper at han vil ha sjokolade. Han tror/håper det fremdeles er fredag og at barnehagen er stengt. Skuffelsen blir stor denne morgenen og. Men trøster han med at han skal spille iPad når han kommer hjem fra barnehagen. Men ender ikke som han hadde planlagt i dag heller...


Kvelden kommer og jeg føler sterkt for litt Prosjekt glam..


Torsdag:
Minsten våkner med et brak igjen og vil spille iPad..Skuffelsen er til å ta å føle på i dag og siden det fremdeles ikke er fredag og barnehagen er åpen og han har full plass... Tøft å begynne på stor base:-)


Kvelden: Prosjekt glam i boks...


Bruker resten av kvelden til å beundre noen av mine tidligere Glam prosjekter;-)



Ettermiddagene går i det samme. Minsten liker ikke middagen annen hver dag og lar ikke det gå upåakta hen..Gleder seg til fredag han, for da er det pizza:-)
Fredag:
Da går det jammen etter planen...


Er tøft å være tre år med planer som ikke lar seg gjennomføre. Tenk den skuffelsen hver dag. Ofte går  planen hans på tvers av normale normer og regler, men skuffelsen føles ikke noe mindre for det..Eneste gang vi har det nogenlunde harmonisk rundt middagsbordet er på fredagene...Er det noe rart minsten gleder seg til fredag:-) Middagstid starter oftes med at jeg er det pedagogiske av foreldrene mens mannen tidvis sitter med hodet i hendene:-) Som sagt jeg begynner pedagogisk og ender som en diktator som har blitt tråkka på tærne av en anarkist...Rundt leggetid har begeret rent over for min del. Mye som minner om militær disiplin da..Mens vi håper alltids på harmoni rett rundt hjørnet;-) Må derfor finne meg en hjernedø hobby...I og med at jeg er i permisjon og kan jobbe når jeg vil så har jeg endt med tre arbeidshelger på rad og full arbeidsuke mandag til søndag...Det er det vi kaller full uke her i huset;-) Var ikke fritt for at jeg på lørdag klokka 14.30 satt i bilen på vei til jobb med et glis om kjeften..Dette går veien dere;-)

På toppen av det hele har mannen et ønske om å være hjemme alene! Helt alene uten meg og ungene...Det kan han ikke huske å ha vært før..Ja ja mange som blir skuffa denne uka. Det kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid:-) Mannen får ikke vært alene og jeg får ikke brukt skoa mine enda...Kontrastene er til å ta og føle på.

For en som synes synd på seg selv for at jeg jobber i helgene synes jeg det går overraskende ubemerka på familielivet. Ingen av ungene som lurer på hvor mamma skal i helgene?! De hever ikke et øyebryn engang..Og jeg forklarer tydlig at nå skal mamma på jobb...Eneste jeg hører er "Hade mamma..." Og mens jeg går ut døra så hører jeg minsten spør pappaen om barnehagen er stengt denne dagen...Mamma synes litt synd på seg selv. Men det kan jeg visst bare droppe for det er det ingen andre som gjør;-) Runder av lørdagskvelden med tidenes hettesveis..

Glad det er blitt mørkt ute når jeg skal hjem:-)  Føler litt med mannen og..Kom hjem i går og tenkte at en dobbelvakt hadde vel kanskje ikke vært så avskrekkende;-) Mens mannen bare drømmer om å være hjemme alene..
Og hvorfor skal denne dagen bli noe annerledes enn de andre...


Tar nå et hint. Vi har en 3 åring som tar ut alle kreftene sine og trenger en powernap..Og en 6 åring som ikke ønsker å ta del i dette sirkuset lenger;-)


I dag hadde jeg og bilen en date med NAF( EU kontroll)

Følte på meg at skuffelsene kommer til å hagle..Kanskje ikke Batmobil holder mål lenger...Hadde bestemt meg for at hvis ikke jeg ble avskilta på stedet så skulle jeg kjøre å kjøpe meg en ny øyeskygge til kommende helg. Vurderte å avlede mannen på NAF..Hadde mange gode ideer mens jeg satt og drakk gratis kaffe og leste gamle Vi Menn på venterommet. Jasså det er det menn vi ha... Men kunne jo ende med at jeg personlig hadde blitt avskilta og, så slo det fra meg litt..Sannhetens time: Åpna opp glidelåsen på Bergans fritidsjakka og viste litt kløft..Både friluftliv og sexappeal i et;-) Det må vel være lov? Mannen bak NAF skranken: "Jaaa...det er bare å bestille time på verksted det..." En kald dusj! Den gratis kaffen de hadde smakte surt nå...Dro opp jakka igjen! Han : "Skal du betale kontant eller med kort?" Jeg: "Kort og jeg er medlem!" Bare øyeskyggen som får meg på rett kjøl nå..Men stoppa heller opp her..

Skal det bli min dag alikevel? Og hvor mye kan jeg kjøpe før det blir sært? Brukte opp alle pengene mine på druer og droppa øyeskygge;-)
Minsten og jeg kjørte 6 åringen i bursdag. Siden det var bare minsten og jeg hjemme alene denne ettermiddagen så sa jeg at vi skulle hjem å spise middag; Knekkebrød med brunost. Nei han ville ha middag han kunne ha ketschup på han...Jeg: "Det er middag i dag vennen min.." Nei han ville ha middag han! Inntil han lager den middagen selv så blir det som jeg vil...Knekkebrød til middag! Og smootie som han er glad i til dessert da...

Neste helg går vi for fravær av bad hairdays og blå ringer under øya. Neste innlegg satser jeg nok på festantrekk og noe produkt testing...Da skal jeg få skvisa inn litt Glam om vi alle skal grine...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar