søndag 14. april 2013

Er så gelatinen disser i Hovenga...

Lørdag var det duket for natursti i Valebø, bursdag. Barn var inkludert. Veien til Valebø ble tøff for meg og endte med at jeg satt og gulpa og rapa for hver sving. 5 åringen og jeg spurte i kor om vi var fremme snart. Bare rett rundt den svingen her sa mannen. Det var 32 svinger igjen!:-) Forfriskelser var saft og pølser som passet denne gjengen godt. Minsten hadde bestemt at han var i vandremodus. Ikke et eneste bildebevis siden vi gikk i skytteltrafikk etter unger, eller rettere sagt unge. Stroppa han fast i vogna innimellom. Begrensa hvor lenge det var artig. Begynte naturlig nok med en intens klage stemme som raskt utviklet seg til å stå i bro i vogna. Og volumet steg betraktelig og fort. Ble vanskelig å overse og mannen og jeg glefset litt til hverandre som om det løste noe;-) Da var det ut og jogge etter minsten på skift igjen. Hørte at mannen antageligvis hadde sett mer av Valebø en enkelte innfødte mens han jogga etter minsten:-) 5 åringen prøvde å imponere de store gutta, spesielt en, med noe jeg vil kalle en monolog over livet sitt med innslag av Batman og Supermario. Ble litt imponert over at han regelrett forsøkte å presentere hele livet sitt på 5 minutter.  Fremstod litt som en spillegal 5 åring;-) Jeg smilte litt skjevt og skyldte på at det har han etter pappaen sin:-) Unnlot å fortelle om min 2 ukers karriere på nettpoker:-) Da jeg faktisk trodde jeg skulle bli gjeldfri og mente bestemt at jeg hadde et naturtalent innen poker. Har mer gjeld enn noen sinne:-)  Alle fikk premie for naturstien. 5 åringen var veldig fornøyd med premien sin og bestemte seg raskt at den skulle være med på ferie til Tyrkia:-)


Så fikk han klemt inn at han skal til Tyrkia og;-) I bilen på vei hjem så ble det lovt sjokolade til den som ikke sovna. Stakkars 5 åringen tok det naturlig nok veldig bokstavelig og ba oss ta opp vinduet litt slik at han fikk litt frisk luft og ikke sovna. Minsten ble lova sjokolade hvis han sovna:-) Han hørte bare sjokolade og ble litt oppskrudd. Men etter at han hadde utforska store deler av Valebø så slokna han før vi var ute på Europaveien igjen:-) Telling av biler ble neste post på programmet. Ellers gikk praten mellom de voksne om de andre voksne på natursti bursdagen var glad de ikke var der i livet vi er nå...Det ble vi raskt enig om. Bestemte meg der og da for å nyte tiden jeg er i nå... Om ikke lenge så sover ungene lenger enn meg og jeg kan drikke kaffe i timesvis uten innblanding. Og slipper å sitte i en hver samtale med fokus og blikk som en hauk helt andre steder. Og hvem synes det er noe særlig da;-)

Lørdagskvelden ble endelig påskegodtet til de voksne innviet...


Og en oversized porsjon middag.


Søndag stod det sitronfromasj på dessertmenyen. Børstet støv av en gammel klassiker. Hadde rydda, vaska stelt , trøsta og lagd sitronfromasj før kl 830. Krangla litt med gelatinen. Har bestemt meg for og bli best med gelantin. På tide at denne bloggen finner tilbake til sin husmorprofil;-) Så nå har jeg tenkt å ta for meg norske gamle desserter søndagene fremover. Og begynte med sykehjemsklassikern sitronfromasj. Laget den i drit fart siden minsten herja fritt i stua. Og tømte skuffene på kjøkkenet og forflytta det ut i stua. Han stod et øyeblikk med fingrene demonstrativt i ørene når jeg piska krem. Det skal jeg gjøre neste gang han vekker meg kl 515 på en søndag og;-) Angret som en hund på at jeg hadde byttet sovedag med mannen fra lørdag til søndag.  Har litt uflaks med soveregimet mitt. Sikkert straffa for at jeg prøver å utnytte det i min fordel hver helg. Men det kommer ikke til å få meg til å slutte å prøve å karre til meg mest mulig søvn. Kikka på kl når den var 1200, 1230, 1300 osv. Dere skjønner sikkert tegninga. Var like forferda at klokka ikke var mer siden jeg følte jeg hadde døgna. Men kl 1500 var det tid for min hjemmelagde sitronfromasj med levende sitroner bokstavelig talt. Den var litt sjelven enda:-) Testet den ut på storfint besøk i dag.


Og besøket likte den. Hadde noe sjokoladepudding og siden husstanden hadde litt lav gjennomsnittsalder. Neste søndag tar jeg for meg Dronning Maud pudding og så blir  det semulepudding og trollkrem. Skal kåre  en vinner etterhvert.
Har vært en innedag siden naturstien satt mammaen og pappaen i huset litt tilbake;-) Innedag har sine utfordringer i og med at ungene hadde fri og kosedag hjemme med meg på fredagen. Det blir den tredje dagen sammen som kjernefamilie:-) Og det oppleves tidvis ganske tøft;-) Fredagen satt jeg i sofaen og jubla og tok bølgen når mannen kom hjem uten og gå nærmere inn på det:-) Men fikk på et tidpunkt beskjed av min 5 år gamle sønn og roe meg litt ned for han konsentrerte seg....

I dag har vi gjort det enkelt og flytta nesten alle lekene ned i stua.

Alt fra 1000 legoklosser til radiostyrte biler og parkeringshus.Og mesteparten av dagen har gått med til rallykjøring i stua.

 Her er avansert legobygging med instruksjoner online.

5 åringen sin jobb var å lete frem de riktige brikker. Han jukser og kommer med mindre gode alternativer, men blir uansett strålende fornøyd med resultatet. Etter noe som knapt kan kalles pedagogisk riktig leking får han se på Batman film på YouTube. Jeg inspiserer innimellom for å se om han holder seg til avtalen. Da ser jeg han ser på disse to kjekke kara her:-)


Nesten litt uanstendig med slike menn i tights men lar det passere og ser resten sammen med han. Sjekk stilen da:-) 5 åringen er ikke så motebevist og ønsker seg en slik Batman drakt:-) Sånn jeg ser det så er det ei strømpebukse og truse så er vi der...

Den soleklare vinneren av klinkekulelykta ble Tor-Ivar! Siden han var den eneste som nevnte lykta overhode:-) Skal være forsiktig med hva du ønsker deg;-) Mannen gremmes og mener at det ikke var det sterkeste hobbyprosjektet mitt så langt.

I morgen er det slutt på daytime tv og smugspising av Nugatti. Nå er det gudsjelov jobb igjen. Det eneste som er litt fortvilende er at jeg går glipp av resten av sesong 7 med the Kashidians;-)

2 kommentarer:

  1. Sitronfromasj er en sikker vinner!!!
    Lurer på hvordan dere har lært minsten til å putte frokostblanding i nesen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Flirer..Gleder meg til Dronning Maud puddingen jeg:-)Er det plass er det lov er vårt motto. Har tilgode og putte noe i nesa jeg så det må være fra mannens side;-)

      Slett