torsdag 25. april 2013

Jeg heter Tonje og er en syk samler...

Uka har rast av gårde med innslag av overtid og planleggingsdag. Og alt har selvfølgelig vært gørr harmonisk;-) På vei til barnehagen så finner 5 åringen et Vi Menn blad i baksetet. Ser han studerer fremsiden av det. Bryter ut. "Den damen der biter negler og det er ikke lov mamma!:-)"

Jeg må si meg enig...Ser han tenker og tilslutt sier: "Men hun var veldig fin for det mamma:-)" Så vi heier på May fra Toten og håper at hun snart greier og slutte å bite negler;-) Og ikke minst setter problemet på dagsordenen. Og jeg velger å bytte ut Vi Menn i baksetet med et Donald blad i stede...

Eksempel på vanlige ting som må sies i løpet av en dag. Denne gang til minsten: "Ikke ta bamsen din der for da får du tiss på den!" "Og hva har skjedd her!!??" Når jeg finner en genser i do. 5 åringen skulle kle av seg i drit fart og slang genseren i do når han sveiva den elegant rundt i rommet. Det kan skje den beste det;-) Og hvem har ikke lagt igjen dolokket!? Nei, nå er du en skikkelig gris! Sagt til minsten som roter rundt i vannet i do. Gris roper han begeistra:-) Er et av de første orda han lærte. Vært mye aktivitet på do/badet siste dager. Hele gjengen inne på et knøttlite bad samtidig. Jeg prøver å stelle meg mens andre prøver å sabotere. Det å stå opp før alle andre i huset har fungert dårlig denne uka. Nå har vi hatt beina i gulvet sånn 0515 om morraen. Og vi har vært vårt gjøremål på morrakvisten. Minsten er fornøyd med å bære bamser og kosekluter  kl 0545 om morraen.

Og jeg blir rett og slett veldig stressa av det. Hvordan skal dette ende. Må jeg stille klokka på 0445 for å få meg litt tid for meg selv. Da kan jeg like godt sped på økonomien med å ta distriktets avisrunde før jobb og. Hadde aldri trodd jeg skulle ende der jeg som i nesten 35 år har sovet glatt til kl 1300 hvis jeg fikk sjans. En annen ting jeg ikke trodde jeg ville skje er at jeg nå har innsett at jeg har fått en ny diagnose. Jeg er selvdiagnostisert. En helt klar psykisk lidelse. Er tryggest sånn.  Er blitt en syk samler! Har pågått noen år nå. For å legge ved bevis så har jeg årsoppgava mi her fra den gang Nordea het Kredittkassen for ca 14 år tilbake i tid.


Vet jo ikke når jeg kan få behov for den. Kan bli når som helst nå;-) Føler det på meg;-) Ikke nok med det men har bruksanvisninger til en CD spiller fra 1988. Bombesikker på at jeg ikke har kasta den selv om spilleren er kasta for sånn ca 20 år siden. Men den ligger nok i kjelleren et sted. Fikk denne åpenbarelsen i går kveld når jeg måtte finne fødselsattesten til 5 åringen som skal få seg pass. Visste jo hvor jeg hadde den. Var nesten bombesikker. Men er alltid bombesikker. Det er en greie det og. Skal nesten gå en bombe her hjemme før jeg gir meg;-) Gikk som det måtte gå for syke samlere. Jeg fant den ikke! Pulsen steg og mannen heiv seg rundt å hjalp. Du er virkelig syk som samler på alle papirer du får kom det fra han. Mellom kvitteringer og andre unyttige ting fra ca 10 år tilbake så fant jeg utskrift fra Skatt Sør der det stod at vi gifta oss den 1. juli i 2010. Og det gjorde vi ikke. Vi gifta oss den 7 juli. Vi har et ugyldig ekteskap var jeg bombesikker på. Mannen nekta for det og mente vi fikk det retta til den 7. juli. Siden vi gifta oss i Vegas så var vi ikke i Vegas den 1. juli engang, så ergo et ugyldig ekteskap:-) Fant jo ikke noen flere utskrifter. Så var nesten bombesikker. Men fant heldigvis både fødselsattester og ekteskapsattest med rett dato slik at vi kunne legge oss som rette ektefolk med "ektefødt " barn. Pusta letta ut;-) Har nå innsett at det må bli slutt på papir samlingene. Skal ta mot til meg og kaste lønnslipper fra 1996 og frem til 2001 i første omgang. Har sett på TV at det bør gjøres gradvis;-)
Fant også 3 ferdig adresserte julekort som jeg heller ikke har fått sendt avgårde. Kommer til å sende dem nå. Sent men godt:-)
Eller så har jeg gjennomført en planleggingsdag i barnehagen i relativt grei stil. Men en stor takk til barnehagen at de ikke valgte mandag denne gangen. Da er ungene så fulle av pepp...Dagen gikk uten de store skandalene. Jeg skulle visstnok få kjeft av politiet en gang i løpet av dagen. Men tok det med knusende ro. Og 5 åringen fant ikke batmanspillet til DS`en. Ante ikke hvor det var. Jeg ble litt morsk og sa han fikk passe bedre på sakene sine for slike spill kosta mange penger. Og han kom ikke til å få noe nytt. Var bare å begynne å leite. Litt slukøra oppdaget jeg at jeg hadde slengt det i en sekk sammen med noe lego og lagt på rommet hans. Ba pent om unnskyldning til 5 åringen. Han er mer raus enn meg. Klappa meg på armen og sa: Det går bra det mamma! Med mild stemme:-)

I dag skulle vi på politihuset i Skien å få tak i pass. Var flere enn oss som hadde tenkt den tanken for å si det pent. Alle måtte være med. Vi delte på minsten på skift som la på sprang rett ut fra politihuset og retning Skien sentrum. Håper ikke dette blir en trend når han vokser til:-) Jeg la på sprang etter med et fullt venterom som publikum. Og han er jo heller ikke lydløs. Så noen heva øyebryna av oss et par ganger. Noen andre som hadde småfolk med seg. Se på de tenkte nok de. Null kontroll tenkte de sikkert. Tenkte jeg skulle sende minsten bort og kalle de gris som hevn jeg. Ikke har vi kontroll og vi har kommet til et punkt at vi nesten driter i det og. Det gjør oss til en nesten samfunnsfarlig familie;-) Om ikke annet så er vi et forstyrrende element;-) Men misten fant en fotoboks og ble okkupert i 5 min. Og så var det 2 doer vi kunne inspisere der og. Før det var mannens tur igjen.
Middag ble inntatt på en fin familerestaurant. Minsten var like sulten når vi dro derfra for han vil ikke på noen måte ha hjelp til noen ting. Så han satt bare og sugde på pommes frites som ble dyppa i ketchup og 5 åringen utnytta situasjonen med å drikke 3 begre med ketchup når vi var uoppmerksomme.



















På vei hjem kjørte mannen litt tøft og jeg minna han på at vi hadde løser deler på bilen. Gaffateipen holder det på plass enda. Blir vel fiksa når tælan går som han sier. Tælan/frosten ligger lenge på Hovenga. Den bruker å forsvinne rundt juli. Fikk beskjed om at jeg bare kunne rygge til jobb om nødvendig. Og på toppen av det hele lurte han på om jeg kunne slippe av han på jobb så han kunne jobbe noe overtid;-) Ja han kan jobbe overtid igjen når tælan går. I juli engang!;) Kom hjem og stakk av. Hadde et viktig æren og kom tilbake når ungene var lagt...


2 kommentarer:

  1. Du e fantastisk :) bi i like godt humør hver gang æ les et nytt blogginnlegg :)

    SvarSlett
  2. Nå rødmer jeg Signe;-) Men godt jeg kan bidra til godt humør. Da har jeg lykkes:-)

    SvarSlett