søndag 7. april 2013

In sickness and in health...

Noen hyggelige mennesker på facebook har bemerka at det er lenge siden jeg har blogga eller gitt lyd fra meg overhodet. Dere skulle vel kanskje ønske at jeg hadde tatt en lengere pause men;-) Så skulle jeg fra min side ønske jeg hadde noe å skilte med som at jeg hadde vært bortreist på karma reise til Tibet eller noe sånt. Gudene skal vite at jeg trenger noe god karma snart. Kunne hatt godt av en aldri så liten dannelsesreise og:-) Men mine siste 3 ukers reise har gått mellom to sofaer, senga, legekontorer og apotek. Sånn ca 4 legebesøk har gitt meg en velfylt reseptkonto på apoteket. Når de spør meg på apoteket. Hva skal du ha i dag da Tonje? Så må jeg jo spørre hva de kan tilby. De leser opp den velfylte lista mi og jeg blir like overraska hver gang. Er det sånn å bli 40 at jeg snart må ha dosett for å huske alle medisinene mine...Hadde bestemt meg for å ikke blogge før jeg var frisk og sprek igjen. Men nå som jeg går på min 3 uke med hangling så tvinger litt blogging seg på. Syk eller ei dette er livet mitt:-) Mannen er drittlei og føler at han er med i en 3 uker lang Dr House episode. Men sååå syk er jeg da ikke;-) Så hva i all verden skal jeg blogge om... Kan jo dele mine erfaringer med sykemelding og daytime tv. Dagene har gått med til å sitte i morgenkåpa og stirre apatisk på tv. Har oppdaget en jungel av programmer for en hver smak der ute. Ikke det at jeg har valgt det høykulturelle men... Har til og med fått med meg Keeing up with the Kardashians sesong 7 snart. Det har vært smertefullt, men klart gjennomførbart. Krever bare en god dose med apati og det har jeg hatt plenty av:-) Min personlige favoritt har vært et program på Discovery som heter Tanked. Et Las vegas firma som lager helt fantastiske og enorme akvarier. Kjenner det har nappa litt i behovet mitt å lage meg et nå 3000 liters saltvannsakvarie med Nemo fisk og en liten hai eller to... Når det var ferdig så gikk det over til The Real Housewifes in Orange County. På dette tidspunktet så hadde jeg sittesår. Så skifta kanal og sofa og da var the pantelånerne i Detroit og Las Vegas som stod for tur før jeg måtte i barnehagen og hente trolla:-) Nå kom en periode med fri barneoppdragelse siden mannen har jobba endel overtid i det siste merkelig nok;-) Kunststykket er å få en 5 åringen til å passe på lillebroren sin og synes det er gøy. Det lykkes ikke på noen som helst måte. Så da må det bestikkes. Middagstid: 5 åringen: "Hva skal vi ha til middag i dag mamma?" Jeg : "Brødskiver!:-) Og du kan få en bare med smør på!" 5 åringen jubler for han elsker brødskiver med  bare smør. Dagen før var det pølser. Og misten er korrekt antrukket med pølsehatten. Han simpelten elsker pølser:-)


Legge tid: Minsten er heldigvis så kjørt etter barnehagen at han kan jeg legge kl 1800. Og 5 åringen er nesten selvgående. Mamma kan legge seg i horisontalen mens jeg finner en passenede kanal som matcher den næringsrike middagen .Cartoon network. 5 åringen synes reklamene er best og går og nynner på BR leker kjenningsmelodien  og synger at batterier følger ikke med... Han tar bare noen få pauser innimellom til å spille Nintendo DS.  Leggetid for 5 åringen og rutinene blir ikke fulgt utenom tran og tannpuss. Har da noen standarer;-)Tar dette mest med for hvis noen i barnevernet skulle lese bloggen;-) "Skal jeg sove i dette her?" spør 5 åringen forundra... Ullundertøy. Ja det blir gøy sier jeg så slipper du å finne pysjen og. Han synes selvsagt det skal bli gøy. Kan jeg sove i deres seng og spør han. Ja klart det... Han forteller en historie til meg siden mamma er så sliten. Kan du fortelle en koselig en da sier jeg. Klart det sier han. Han forteller en som dreier seg om en hai som holdt på og spise oss opp og Batmann som redda oss i siste lita.  Takk gud for Batmann;-) Mamma karrer seg ned på sofaen igjen etter den grufulle historien om den haien og fortsetter tv tittinga. Nå er det snart tid for pantelånerne i Las Vegas igjen. Mannen kommer hjem og kaste et trist blikk bort på meg. Jeg ligger visst der jeg lå når han reiste...

Oppdaget her i går at minsten hadde fått seg et lite lager av frokostblanding i selveste Bat mobilen.



















Han har virkelig slått seg løs mens mamma har liggi nede for telling. Samt at han bruker musa til et lager av skorper. Mamma har mista oversikten og det blir utnytta til det fulle;-) Nå har det gått for vidt. Nå er det endelig helg og mannen overtar roret så jeg kan gå tilbake til morgenkåpa på heltid. Lørdagen gikk til mer apatisk tv titting. Var nå avløst av barnetv. Men var ikke blitt noen kresen tv titter siste dager så gikk fint for meg:-) Tok ei lita pause for å kjøpe meg en nærinsrik middag ved Porsgrunns lokale burgerkjede. Pga av medisinering og muligenes litt rar næring i det siste har jeg fått både tid og inspirasjon av å lese på de nye dorullene våre.

Ikke så altfor lenge siden vi kjøpte inn store kvanta med dopapir her i huset som burde vare til sommeren i en normal husholdning. Men her i huset er vi tom for en stund siden allerede. Vi simpelten elsker dopapir!;-) Mannen vil gjerne komme med litt korrektur her..Det er bare JEG som elsker dopapir...Men så har jeg fått meg en ny hobby og da. Kommer ut fra do full av kjærlighet til mannen etter å ha lest romantiske sitater. Men mannen bare rynker på nesa når han ser meg. Og jeg siterer et annet ordtak han lovte for en stund siden: In sickness and i health bare så han ikke skal glemme det i denne fasen av opptur vi er i:-)  Det er nå det gjelder;-) Prøver meg på at jeg har sånn sexy stemme..Synes du ikke det da spør jeg mannen. Han: "Jo hvis du liker en sånn rallende grumsete stemme så..." Ungene har slutta å høre på meg og for de kjenner ikke igjen stemmen som roper lenger...Sånn har de 3 siste ukene gått. Så da skjønner dere kanskje at det ikke er så mye og blogge om. Nå er jeg kommet til et punkt der det bare gjenstår å ta seg sammen! Nok er nok! Så gleder meg til å ta fatt på de neste dagene proppfull av ny antibiotika, velfylt dopapir arsenal og god personlig hygiene.....Nå er det jammen på tide at denne husmora tar seg kraftig sammen. Nå er det slutt med surrepiss som vi sier her i huset:-)
Har dukka opp noe kunst på do som jeg har funnet passende i det siste.


Jeg malte det for noen år siden.  Og som andre store kunstverk  har det vært på vandring en stund og kommet til rette der det hører hjemme;-) Hva er vel mer passende å ha Skrik på do?:-) 
Noe annet som nesten har fått meg til å skrike de siste 3 ukene er de deiligste facebookstatusene jeg har lest meg gjennom... Har pågått nå fra vinterferietiden non stop til nåtid. Det toppet seg virkelig i påska med beste påske ever o.l. Lest til øyet ble stort og vått om 3 mils skiturer i motvind og like blid. Har ikke vært i verken medvind eller motvind siste mnd. Så i dag var det på tide å komme seg ut blant folk og endel måker og kjenne hvordan det føltes:-) Her er dagens bevis på frisk luft.

Mannen og jeg hadde matchende turbukser i dag og alle greier. Beskyldte mannen for å ha tatt min bukse og dro den nesten av han for å sjekke størrelsen på hans. Var samme størrelse begge buksene gitt. "Slapp av!" kommer det fra mannen. "Den er alt for stor for meg og!:-)" Jeg holdt klokelig kjeft for jeg fikk ikke knept øverste knappen engang. Denne sykdomsdietten har ikke vært så effektiv som jeg håpa på:-) Observerte at mannen måtte ha belte for å holde buksa oppe og... Vi kom fashionably late slik at parkeringa var full og vi nesten måtte parkere i Helgroa. Skulle på utflukt til Mølen og møte andre småbarnsfamilier. Dette skulle vise seg å bli en styrkeprøve for meg. Kom til en bakke på under 0,5 grad helning oppover og jeg tror nesten jeg hadde hosta opp lungene mine over rullesteinene. Mannen marsjet i vei og lata som han ikke kjente meg... Overlevde og fikk årets første fregne:-) Minsten var fullt opptatt av og raide vår og andre sine sekker etter mat. Det er tur for han:-)













Mens 5 åringen var hoppende glad for å se havet. Vi må helt klart ta dem mer med ut i verden;-) Mannen skulle leke seg litt med sin kite/drage som nesten havna i hodet på en liten guttunge som intetanende grilla pølsa si. Da var det på tide å pakke sekken og reise hjem igjen. Nok eventyr i den store verden for denne gjengen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar