mandag 20. januar 2014

Kulinariske feilskjær og romantiske utfordringer...

Noen har det og andre ikke. Gjennomgangstemaet i helga. Lørdagen ble brukt til kos og forberedelser av voksenkos til etter ungene hadde lagt seg. Tenkte at det skulle bli en fin anledning og ikke minst en god ide å få minsten til å rydde lekene etter seg før han fikk lørdagsgodt. Så feil kunne jeg ta. Med 45 minutter av dette med innlagt sparking med mer kunne ingen gi seg. Gud så lik han er på faren sin;-)













Her var det bare skam og snu. Med litt veiledning så endte vi opp med å føle oss begge som vinnere. Mannen gikk glipp av dette fordi han hadde fått så øra flagret pga biltrøbbel med mammabilen i huset. Helt naturlig at han får pepper med en bil stort sett jeg kjører;-) ( en godt innpakket unnskyldning ) Jeg kjørte til byen lørdag og ante fred og ingen fare. Alle snudde seg etter meg. Viste seg at jeg hadde fått en plog på bilen. Kjørte i sneglefart til nærmeste parkeringshus i håp om å stå der og avise bilen og fikse problemet selv.. Lå under bilen og prøvde og løsne is fra noe jeg vil kalle en dings som hang ned. Fikk medfølende blikk av kunder som skulle på polet denne dagen...Ringte hjem og kjefta. Fikk bare beskjed om å rygge inn i en rufsete innkjørsel. Egentlig burde jeg rygga helt hjem. Så da reiste jeg med denne beskjeden på polet jeg og...Stemningen var på topp;-) Så etter at jeg ploga meg hjem måtte mannen finne en garasje og låne. Og med vifteovn og strips under armen dro han og kom han hjem med en fiksa bil. På toppen av det hele røyk motoren til vinduet på førersiden. Men hvem trenger å sveive ned vinduet da;-) Bestemt at bilen skal kjøres sønder og sammen før ny anskaffes. Ser ut som det nærmer seg styggfort nå.
Skjedde store ting for 6 åringen denne dagen og. Endelig en tann som har falt ut av naturlige årsaker! Fikk dette bildet sendt fra naboen.


Skjedde der. Kom hjem stolt som en hane med tanna i papir. Og mamma bekymret seg om tannfeen bare hadde sedler og ikke mynt...
Voksentid skulle vies til felles kjøkkentjeneste pluss en øreliten smak av polvarer. Optimistisk så publiserte jeg dette bildet på Facebook med teksten. "Skal lage bernaisesaus..Hvor vanskelig kan det være.."

I ettertid ser jeg at jeg var ganske eplekjekk. Men hadde på ingen måte tenkt og mislykkes. Kan da for pokker ikke være raketttforskning heller...Endte som det måtte det at jeg stod og banna sausen opp og ned...Resultatet ble etterlyst på FB naturlig nok. Kalte det bare litt snerk jeg...Har ikke helt teften innser jeg... Men skal lykkes om det er det siste jeg gjør!:-)

Skal sies at jeg prøvde å redde sausen med å spurte til nærmeste PC å lete etter hvordan redde bernaissaus. Sprang faktisk. Første gang denne uka:-) Jogga slukøra tilbake til kjøkkenet etter at jeg Googla at man skulle ha kaldt smør oppi for å redde den. Alt smøret var temperert...Fant denne oppskriften på en blogg. Så lærdommen er og aldri stole på en blogger ;-) Tipsa har tikket inn i ettertid. Men det eneste vi hadde for handa da var dette...

Mannen testa meg litt og sa at jeg skulle få 1000 kr hvis jeg drakk opp alt sammen. Går vanligvis langt for å vinne noe sånt men...Dette som skulle bli en hyggelig felles kokkekveld ender alltid på en litt brokete måte. Jeg banna over sausen. Og mannen ser etter muligheter å lure meg:-) Og mannen skulle ikke være i samme hus som meg neste gang jeg prøvde meg på dette. Men det var veldig romantisk da..Tenk at jeg har greid å skrive så mye om saus da dere...Skjer store ting i Hovenga. Og all denne oppsamla romantikken tok brått slutt med at vi satt med minsten mellom oss i sofaen kl 2400. Hva skjedde der?! Og jammen lå han ikke mellom oss den natten og...Og jeg ble vekt av en guttunge som hadde fått mange penger fra den tannfeen...Klokka 0800. Det var min sovedag. Sikkert fordi det er den første tanna di det jekka jeg han ned med..Livredd for at han prøver å jekke ut resten av tenna.

Gikk for noe jeg visstnok kan i går..Gjærbakst

Hvem skulle tro det...

Dagen i går skulle store deler av Porsgrunns befolkning på tur. Er stedet for å se og bli sett en søndag;-) Jarseng! Og en slik sjanse kan vi ikke gå glipp av...Vi kom jo fashionably late som vanlig og fant en litt skjerma plass. Søndagsgjengen bestod av en som er redd for snø, en som elsker snø, en som er mest glad i ro og fred og en som godt kunne tenke seg og bare gomle boller dyppa i kakao. Også kalt kjernefamilen...
Holdt oss litt for oss selv i og med at minsten kauka julenissen etter alle som gikk  i rød anurakk. Når han ikke gjorde det så ropte han at han ville hjem...
Et bilde sier mer enn tusen ord. Siden jeg brukte opp meste av orda omkring saus denne gangen;-)

Siden jeg er gift med årets pappa så viste han seg tittelen nok en gang verdig.



Og med den tunge tittelen som årets kone gjorde hun det hun er best på;-)
Sitte i ro å hygge seg...








En som kjenner på litt snø frustrasjon


Og bidrar med sitt blide åsyn.


En som er i sitt rette element.

To som ønsker å være anonyme.

Og dagens selfies av to gode busser på tur..


Ellers er jeg i andre eller kanskje det er tredje uke av 5:2 kuren. Må dessverre si at det ikke går helt etter planen. Er nok litt for mye på pluss siden. Er rett og slett ikke balanse i det regnskapet..Er jo i grunn bare enkel matte ...Kreves snart et lite bokettersyn. Tror ikke det er meningen å ta igjen kaloriunderskuddet på spisedagene... Er pokker meg ikke rakettforskning det heller;-) Må bare innfinne meg med at hver dag ikke bør være en nytelse:-) Går på med krum nakke denne uka. Er i grunn gørrsulten nå og sitter og gnager på knokene. Rett før pusene skal ha litt godmat her...

Litt til meg og litt til de;-)  Det føles så inspirerende å kjenne det gnage i magen for en som nesten ikke kan huske å ha vært sulten noen gang i livet..Men husker engang jeg ikke fikk lunch før kl 14...Husker det som det var i går;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar