fredag 14. februar 2014

Stå på din kaksiga gubbjævel...

I dag skal jeg skrive om noe som engasjerer meg over gjennomsnittet.Petter Northug jr. For mange av dere som håper på mer husmorblemmer og småbarnstrøbbel så kan jeg nok skuffe dere litt. De kommer det sannsynligvis nok av senere..Men les gjerne videre å bli opplyst;-)


Denne mannen fortjener helt klart og å bli harselert litt med. Oppfører seg litt sånn som trønderen som ingen kunne målbinde. Men enda mer fortjener denne mannen vår respekt. Prestasjonene hans taler for seg selv...Følgende innlegg er skrevet på reint engasjement og følelser. Og ikke så reint lite fakta heller. Første påstand jeg har merka meg er at det har blitt sagt fra landslagsledelsen og andre som får ufortjent spalteplass at han ikke har noen selvskreven plass på OL øvelsene. La oss bare håpe det er et uttrykk av omsorg for denne enorme idrettsmannen. La meg uttrykke meg klinkende klart. Er dette samme mannen når han ikke leverer, er faktisk nest best av våre langrennsmenn? La oss se litt på de to siste VM og sist OL.

VM 2009
Sprint gull: Hattestad
Sprint klassisk gull : Kjølstad/ Hattestad
Stafett gull: Norge m/ Northug på ankeretappen.
30 km gull : Northug
50 km gull : Northug.

VM 2011
Sprint gull: Hellner, sølv: Northug
Lagsprint gull : Canada,  sølv: Northug /Hattestad
Stafett gull: Norge m/ Northug ankeretappen.
30 km gull: Northug
50 km gull Northug.

OL  2010
Sprint gull: Hellner, sølv: Northug
Lagsprint gull: Pettersen/ Northug
stafett gull :Norge m /Northug på ankeretappen.
50 km gull: Northug

Dette er bare noe av hans prestasjoner. Uten han så hadde vi ikke dominert så suverent som vi har gjort. Så hvis vi kan regne noen som selvskrevne så kommer jeg ikke på andre enn Northug for den æren og byrden. Men det er muligens viktig for landslagsledelen å demonstrere makta si å presisere det da. Men hva vet vel jeg som bare er et følelsesmenneske i sofaen på Hovenga...Tror nemlig ikke landslagsledelsen hadde sitti så godt i det uten den mannen og sponsormidlene hadde nok vært på et helt annet nivå...Og etter de siste dager sier Petter Northug at han er klar, men han får ikke gå. Mulig det denne gangen er en riktig vurdering. Men det ble en fattigere 15 km for min del.  Mannnen min har sett seg lei på at jeg jeg har påtatt meg en uoffisiell manager oppgave fra sofaen. Nå har jeg tatt det enda lenger. Laga plass på kjøleskapet for Petter. Kall det gjerne alter siden jeg er så ute å kjøre alikevel;-)


Men over til en mann som får tilsterkelig spalteplass, men ikke tilstrekkelig kred i følge meg. Denne mannen har omtrent alene dratt inn de medaljenen vi kan smykke oss med som skinasjon på herresiden de siste viktige mesterskapa. Og jeg som er blodfan mener at hvis en idrettsmann av Petters kaliber sier han er klar så er han klar! Den merittlista og med den tydlige kjennskapen til egen form så burde det være nok til å ha vært en av de 4 som får gå 15 km. Og ikke minst stafetten. Og nå vet vi hvordan dette gikk..Hvordan hadde det gått med Northug med tro? Får jeg dessverre aldri vite. Hvis mannen føler seg klar og vil så gi for guds skyld mannen plass. Norsk herrelangrenn hadde vært et fattigere lag uten han. Ingen nordmann har vunnet verdenscuppen etter Bjørn Dæli siste i 99/98 enn Petter Northug. Han har såvisst fortjent en plass på øvelsene han mener han trenger! Men får håpe at vrakinga får det til å gå en kule varmt hos Petter. Og at det er det som skal få han til å ta gull på 5 mila. Hvis han er så heldig å få bli med da... For det har gått en kule varmt hos meg..Mannen har på toppen av det hele vist seg fra en "spiselig" side for resten av det norske folk som tidligere ikke har funnet han verdig spalteplass. Med den merittlista skal han på toppen av det hele gå hjem i hjertene til den  fyrstekakespisende delen av befolkningen med nisselua dratt så duglig ned over øra så de får ullsmak på steder der sola ikke skinner. Mannen er en PR magnet og en idrettsmann av de sjeldne. Ikke glem det hvis det ikke denne gangen skulle klaffe for mannen. Ønsker at han kan få et klapp på skuldra og lykke til med å redde OL æren vår ved neste OL! Vi trenger deg på topp. Lykkes man i nasjonen Norge eller forsåvidt innenfor skandinavia så skal man nesten rygge seg ut av situasjonen og bukke ydmykt med nisselua i handa. Helst ydmykt si at det var ikke meningen...Ydmyk er vinneroppskriften i Norge og inn i alles hjerter. Er så glad han ikke er sånn. Vær kaksig når du lykkes og stikk gjerne til skauen når du ikke lykkes..Bare finn veien tilbake.


Er vel lov å bli skuffa når du har et konkurranse instinkt av den sorten. Det er det som gjør han til den han er...Og mediatrening har jo gjort han stueren for gjennomsnittet og nå da. Jeg for min del håper han tar splitthopp neste gang han går over målstreken eller andre fornærmende gester;-) Jo værre jo bedre for min del;-) Og jeg skal gråte med deg hvis det ikke går veien. Skal gå inn i de dype skoger på Hovenga i full sympati. Med en flaske vin under armen,sitteunderlag og iPhone da men...Uten unger og mann. Jeg vil uansett føle meg som en vinner da:-) Vi kan takke han for de råeste skiopplevelsene på herresiden mange år tilbake. Selv de med nisselue må se det. Og er vi/landslaget så redde for at han ikke er på topp at vi må skjerme han og gi andre plass. Northug er en gambler med teft for gull. La oss for herrelangrenns skyld gamble litt med han. Hvis det skulle være noen tvil heter jeg Tonje Heimholt og er Petter Northug fan! ;-)
Den klemmen husker jeg godt;-)


Dere må få dette servert siden mannen nå har sett seg lei på Petter. Har solgt inn Petter dag og natt her nå! Skriv om gubben og la meg slippe sier han...Sånn nå har jeg fått lette litt på trykket. Er herlig med en blogg som bare er min..Er å anbefale.
Over til noe som opptar mannen min i slitsom grad. Her i huset skal mannen på død og liv samle på melkekartonger og vaske dem.


Han merker dem med navn og nummer og satser på å vinne en million. Jeg har ikke trua på lettjente penger..For benken tapetsert av melkekartonger er på ingen måter lettjent i mine øyne. Denne resirkuleringsvanen til mannen irriterer meg. Og synes nå at jeg fortjener den millen nå, så det er bare å sette det inn på kt.nr: 6424*******. Har bitt meg merke i  bildene på kartongene. Kan noen fortelle meg hvilken av kartongene Northug er på?? For den melka skal jeg drikke! Ekstra Vit D gjør ikke noe til og fra på denne skralle gjengen alikevel.

Minsten roper pappa hver gang han tar ut en melk( Aksel Lund Svindal ) Mannen gliser fornøyd av denne sammenlikningen. Og siden vi er inne på kjekkaser. Prøvde meg på en valentine hilsen til mannen. Publiserte dette på mannen sin Facebook profil i beste mening.


 Hva tror dere han sa: Jeg så fårete ut! Er jo bare følelsene for deg det kjære;-) Og wait for it...


Jeg responderte: "I såfall så håper jeg du har baller til å komme deg gjennom denne dagen:-) Sov med et øye åpent denne helga:-)" Men den flotte mannen som er til forveksling lik Aksel Lund Svindal hadde blomster;-) Hadde visst ikke noe med truslene å gjøre. Over til faren til mannen. Snakket med han på telefon i stad. Han testa meg litt om dagens Northug beundring fremdeles er inntakt. Liker å provosere meg litt på det punktet. Gav bare telefonen videre til minsten som ropte Petter Northug slik at det ikke skulle være tvil om dagens status, og svigerfar ler. Tror snart jeg har fått han på mitt lag. Hvis ikke har jeg trua med at han går på hue ut herfra hvis han våger å disse Northug. Spesielt overfor ungene. Selv med den ærefulle tittelen svigerfar:-)  Og det står fremdeles ved lag. Sikkert derfor han tar det på telefon. Her i huset må alle stå foran kjøleskapet å rope Petter Northug om morraen. Mannen bare skuler på han og finner frem en melkekartong med Aksel på og gliser bredt...
Nå må jeg forberede meg på julebord i morgen. Årets siste eller første alt etter som en ser det. Og hvis det skulle være noen tvil er jeg glad i julebord...
Dette blogginnlegget er bare et  uttrykk for bloggerens egne meninger og kan gjerne brukes mot meg;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar