mandag 30. mars 2015

Herregud for en deilig påske...

Vi tar en bypåske i år. Eller en hjemmepåske. Direkte oversatt betyr det: Vi har IKKE hytte! Og vi er ikke invitert på noen hytte i år;-) Så det som de fleste later som er frivillig og kanskje eksotisk valg er i grunn bare mangel på andre fasiliteter...La oss kalle en spade for en spade..


Men drit i det, vi drar til skikkelig i år. Dere kan bare ha hyttene deres for vi har nemlig en kjellestue i Mandal med vårt navn på! Der skal vi sitte å spise appelsiner og kvikklunch. Så nå skal jeg like godt prøve å melde årets påskeferie før den har begynt. Sånn jeg tror det blir. Kall det gjerne påskeforventninger.
Så får det gjenstå å se om påsken svarer til forventningene i år:-)


Innimellom er det glimt med bilder fra tidligere påskebegivenheter sånn for å holde stemningen oppe underveis;-)  For de kommende hendelsene har ikke funnet sted enda...
Påsken starter med at jeg pyntet påskehuset slik at gjester føler seg velkommen og forstår at her tar de ikke lett på påska...


Onsdag formiddag sitter vi i bilen på vei til sørlandet. Ungene nynner på salmer som passer høytiden og mannen kaster kjærlige blikk bort på meg...Og alle lurer på om jeg har tatt med noe frukt eller råkost å tygge på...

Skjærtorsdag begynner veldig bra med at mannen blir som nyforelska igjen. Blir jo selvfølgelig veldig smigra når det skjer. Han viser sin kjærlighet med å la meg sove lenge! Og vekker meg med kaffe og kvikklunch på senga på en sovesofa i en kjeller i Mandal. Den er for hard for mannen min likevel så han sier at han kan like godt stå opp disse dagene med ungene og la meg sove utpå.



Jeg derimot liker å ligge hardt bare jeg har med hodeputa mi. Sikkert fakirgenene i meg;-) Kunne sovet på en spikermatte og jeg. Og barna viser seg selvfølgelig fra sin beste side.




Er i grunn favoritt høytiden vår dette. Mest fordi vi har fantasi og 7 åringen sier han er kristen. Han trodde han var muslim her en periode og, men nå har han bestemt seg...Da heier vi på han;-)
Og jeg kommer forhåpentligvis unna med å ha rødvin i kaffekoppen i år og...

Og langfredag føler vi oss komfortable men tar oss fremdeles godt ut. Er viktig å ta seg godt ut selv i påska...Og ull er førstevalget.


Etter noen dager i en kjeller i Mandal så setter vi kursen hjem for litt glamour. Da skal vi på travbanen. Er jo tradisjon. Kan man kalle det tradisjon når man har vært der en påske på 8 år? Og vi har ofte bypåsker som det så fint heter. Men uansett regner med at det blir ganske glamourøst. Ungene skal leveres til pedagogisk riktige omgivelser hos bestemor og bestefar.


Pene i tøyet er de og;-)
I går mens vi planla tradisjonsturen til travbanen så synes jeg så tydelig jeg hørte mannen sa at han skulle kjøre..Men der tok jeg hvis duglig feil. Hva skjedde med stemningen jeg forventer vi har på skjærtorsdag? Da hadde det liggi i korta at vi hadde tatt hest og kjerre til travbanen, men det er mulig jeg håper på for mye;-) Men tilbake til selve rosina i pølsa. Travbanen. Stedet for å se og bli sett!


Og det er på slike plasser jeg trives spesielt godt så narsissistisk som jeg er... Et eldorado for selfies i hyggelig lag.





Der smugler jeg inn to grønne som jeg putter nedi en campingstol. Selvfølgelig stjelt fra mannen. For han holder nå stålkontroll på beholdninga si av disse nå. Han teller de grønne hver uke. Måtte gjøre opp regnskap for de her om dagen..Vi sparer vel til de går ut på dato. Det har skjedd før...
Men siden dette er min ønskepåske; Mannen smugler pilsen for meg tenker jeg vi sier. Det er jo dette som er spenningen; og smugle pilsen inn. I strålende solskinn tasser jeg bort og spiller 5 kr på en hest som heter "Ruslebiffen" og vinner 13 millioner. Blir nok litt sprudlepussa etter dette og mannen overrasker med at han vil rett til Las Vegas å fornye bryllupsløftene.


Og der og da kjøper jeg ei hytte på fjellet med dobbelt garasje siden jeg nettopp har kjøpt meg en hest som heter Ruslebiffen! :-) Og plutselig kommer Petter Northug og vil være med til Las Vegas som guide og forlover.


Herregud som jeg gleder meg til denne påska! Sånn kan det fort vekk gå når en er sterk i trua. Og det er jo det påska dreier seg om å være sterk i trua...Da kommer ikke denne så godt med vil jeg tro...
Men bør jo ikke betale den før etter påske..Kanskje det vil hjelpe.


Nåtid: Så langt er påskepynten i hus. Her har jeg gått bananas i en butikk i Danmark og sitter nå med en haug med glassegg som skal fordeles strategisk rundt.


Men den beste pynten er her.

En kylling på størrelse med en herrehåndball. Blir jo ikke bedre en det:-)

Og her er påskeprovianten eller det som er igjen av den.


Og se hvor mange påskeegg jeg beregner å få i år...

Detta blir bra dere;-)
Og i og med at påskepynten kom frem så kom jeg over fjorårets premier som ikke hadde blitt fordelt. Skal ikke gjenta seg! Virker jo ikke som noen seriøs blogger hvis jeg holder på på det viset;-) Og vinnerene av fjorårets påskepynt fikk dem endelig i dag!

                                                            Hovedpremie 2014

 

Trøstepremie 2014

    

I år har jeg laga meg et intet mindre enn et eget Fabergè egg som kommer fra "House Of Hovenga" som loddes ut i god bloggstil...Litt bakrunnstoff om Fabergè:

Fabergéegg er betegnelse på juvelbelagte påskeegg laget av Peter Carl Fabergé for de russiske tsarene mellom 1885 og 1917. Eggene regnes som noe av det fremste som er laget innen gullsmed-kunst og det ble totalt produsert 57 stykker. Fabergé og hans gullsmeder designet og konstruerte det første egget i 1885 på bestilling fra tsar Aleksander III av Russland. Det skulle være en påskeoverraskelse til tsarens kone tsarina Maria.


Har 3 års jubileum som blogger i disse dager og bloggere med respekt  for uskrevne bloggregler må selvfølgelig premiere trofaste lesere ved jubileum!
Vinneren av egget må selvfølgelig uttrykke hvorfor han/henne trenger akkurat dette egget;-) Da gjenstår det for meg å ønske alle som titter innom en god påske! Og takk til de som har lest litt over siste 3 år:-) Ta steget helt ut og ikke la det være noe tvil at det er påske i år. Og hils gjerne på meg på påsketraven..Resten av følge mitt holder nok litt avstand til meg...

Det er meg i den nye gule genseren som mannen min ikke vet jeg har enda...



Da tenker jeg mannen min blir stolt;-) Men det er se å bli sett som gjelder i år;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar