mandag 27. mai 2013

Situasjonsrapport...

Situasjonsrapport fra sirkus Hovenga...Innskoleringsdag for 5 åringen var en artig affære. Mens de andre barna satt pent og litt beskjedne hadde vår noen spørmål til læreren ganske fort. Og dro til med litt forskjellige overraskelseselementer. Men bare blid og ørlite granne spent...
Oppdaget at vi må ha en liten prat om riming som for eksempel "rektor pektor"  En kommende klassevenn av han lurte på om 5 åringen måtte til rektor første dagen:-) Men på den annen side oppfordrer jo pedagogene til at rim og regler er en fin måte å lære seg språkferdigheter;-) Men timing is everything;-) Spennende tider til høsten. Kommer nok til å savne den trygge barnehagen jeg, men 5 åringen er kjempeklar og oppsummerte dagen følgende og jeg siterer: "Dagen gikk skikkelig bra!:-)"

Ellers savner jeg franske cafeer og rusleturer uten annet mål om å finne en ny cafe. Det er nå byttet ut med barnas dag og grillkvelder der harmoni forsøkes presses inn. En dag vil jeg nok lykkes med det;-) Klamra meg til den franske følelsen og hører på  Edith Piaf sanger så fort jeg får anledning. Lukker øynene og dagdrømmer meg bort inntil jeg kjenner drittlukta kommer sivende. Minsten blånekter for at han trenger ny bleie. Og 5 åringen gjør et stort nummer ut av at minsten lukter skikkelig vondt. Minsten gjemmer seg bak gardina i håp om at han kan oversees. Men han er vanskelig å overse på noen som helst måte;-) Da må kvelden brukes til å sippe til fransk rødvin med lukkede øyne.
Blitt en langhelg på meg. Var på vei til barnehagen på fredag. 5 åringen klaga på at formen var dårlig. Vondt i magen. Jaja tenkte jeg. Det sier alle unger en gang i blant. Mamma er jo sykepleier så vet sånt;-). Fortsatte å klage, men nei nå er det barnehagen. Ser litt nærmere på han når vi kommer frem i barnehagen. Han sitter apatisk i garderoben og ser helt grå ut i ansiktet. Han som nesten bruker å skli inn på kne i barnehagen som en rockestjerne. De i barnehagen synes han så syk ut og.. Jaja mammas kliniske blikk på hjemmebane er ikke mye å skryte av. Men formen kom seg raskt. Nøyaktig klokka 14.30 erklærte 5 åringen seg selv frisk;-) Får ironisk nok også endel telefoner fra bergensområdet som skal ha tak i hjemmesykepleien. Ikke ring til meg for jeg har ekstrem dårlig vurderingsevne...

Lørdag og barnas dag og 5 åringen er nå blitt en tivolifreak.
Vi gikk ikke i tog i år, men 5 åringen satsa heller fullt på tivoli...Mens minsten og jeg stod på sidelinja og spiste rosiner og hoia etter karusellene.


Var litt redd jeg møtte noen kjente som ville spørre hva jeg hadde kledd meg ut som, men ble skåna for det:-) Men den dagen i byen var det jammen ikke lett og skille hvem som hadde kledd seg opp i kostymer eller ikke. Utenom en elefant, apekatter og noen løver vel og merke:-) Over til andre jungel tilstander. Nå er utesesongen innvia for denne gjengen. Misten synes dette er trivelig og tar og kaster alle lekene sine ut. Skal han være ute skal han absolutt ikke komme tomhendt...


Står og diskuterer hage og værmeldinger med naboen så kommer togbanene og lekene flyvende ut mellom gardinene. Satt meg et lite øyeblikk ned ved siden av byggmester Bob og tok meg et glass iste og funderte over når hjemmet vårt ikke skal se ut som det er under en invasjon av Fisher price;-)

Føler det alltid er en invasjon på gang. Når vi kom hjem fra Paris så hadde vi blitt ramma av en invasjon med sukkermaur på kjøkkenet. Lønner seg ikke å forsove seg reisedagen og la frukt ligge fremme med varmerekord ute. Jeg ble fortvila og har jakta maur i to dager mens jeg venta på at mannens tiltak, en maurboks med gift skulle virke. Sprang etter mauren med boksen mens maurene gikk omveier når de så denne boksen. Vil du ikke så skal du! Trengte en maur opp i et hjørne og inn i boksen. Klaga til mannen over tiltaket hans. Og ropte etter nippon. Det hadde de rutinerte maurjegerne på jobben min sagt virka. La det får en sjans da mente mannen. Beit det i meg og lot maurene vandre fritt rundt og jaggu trur du ikke jeg kom hjem på lørdagen og fant alle maura på full fart inn i boksen. Har ikke sett en maur siden. Men nå er kjøkkenet sleika til en hver tid så det førte noe godt med seg.
Utesesongen betyr solkrem og begynner med at jeg springer etter minsten på plenen med solkremen. Han hyler og jeg prøver å virke samla. Trenger han opp i et hjørne og smører klissete guffe som blander seg med snørr og tårer. Deilig med sommer dere. Gjentar seremonien på ettermiddagen og til like stor glede;-) Utesesong vil si at vi spiser ute og naboer hører oss."Husk vi er ute" minner jeg og mannen hverandre på. Men det preller av ungene og så begynner vi og drite i det og. Under middag så klager 5 åringen over at det er lenge siden pannekaker og minsten stjeler maten min mens jeg ser vekk. Minsten hyler og 5 åringen er på vei under bordet og prøver å snike seg vekk. Ble hanka fort inn igjen siden han ikke hadde spist grønnsakene sine. Kommer kjekt fra han: "Oj de glemte jeg visst..!" Tror han vi er amatører!:-) Naboen lurer på om det går bra hos oss. Sikter til lydvolumet til minsten. Jada dette er vanlig opplegg. Kommer til å høre oss denne sommeren advarer jeg.  Så bare klipp plenen deres og dra frem motorsaga og høytrykkspyleren på en gang, fordi nå har familien her bestemt seg for å spise ute fremover. Og det kommer dere til å merke.
Utetid krever noen nye prosjekter. Har jo så mye fritid;-)


Nå skal vi spise boksmat så det koster etter. Kom fra mannen i dag: "Jeg orker ikke noe mer hermetisk frukt!" Ok. Da blir det spagetti a`la capri på mandag, Bjelland fiskeboller på tirsdag, Joikakaker på onsdag og mulig vi drar til med lys lapskaus på boks på torsdag. For de av dere som trur jeg fleiper så må jeg legge ved bevis:-) Tror mannen trodde jeg fleipa. Jeg forskynte meg to ganger selv bare for å overbevise resten av familien at ingen har dødd av noe boksmat. 5 åringen skula skeptisk på maten og lurte på hva det var for noe rart. Spagetti i ketchupsaus sier jeg med stor overbevisning...Minsten lot seg slett ikke overbevise, men det har han nå aldri gjort;-) Og mannen mumla noe frekke kommentarer i skjegget. Tenkte et øyeblikk at jeg skulle dra den om sultne barn i Afrika men holdt klokelig kjeft..Bare jeg fikk boksene...

Alle dager blir det dessert med fruktcoctail på boks. Her henger forrige ukes joikakaker og et par lapskaus og en ananasboks..Hvem skulle trodd det;-)

Mangler bare 9 bokser så er jeg ferdig. Mannen påpekte at de stod for rett. Helt enig med han. Passer ikke inn her. Skal stå mer i hulter til bulter. Mer oss. Estetikk er ikke noe for oss. Her er bordet kl 21 lørdags kveld. Er det ikke koselig?;-)

En tur på Plantasjen søndag. Sa selvfølgelig til mannen at jeg skulle planlegge det når minsten skulle sove. Men så synd at han sov frem til klokka 12 og Plantasjen åpna kl 12. Ikke min feil;-) Fant ikke noe der jeg hadde lyst på så måtte prøve et par hagesentra til. Fikk slått i hel litt tid der. Og mye var gjort når jeg kom hjem. Neste gang kan mannen ta seg en utvida tur til Jula, Biltema eller liknede. Så er vi skuls;-)
Ellers så er årets Danmarkstur bestilt. Har nå litt under 2 månder til å komme inn i bikinien. Har regna litt på det og må leve på max 500 kalorier om dagen mens jeg driver med ekstrem trening. Det skal vel kunne gå... Som rosina i pølsa skal mannen velge ut bikini til meg. Skal se jeg får en fotsid en;-) Til Danmark blir det 6 unger i alderen fra 0 til 6 år. Det blir show. Legoland i høysengongen med mer. Ber jo om trøbbel, men kaller det å skape minner for å lure meg selv..

Som en hyllest til gutta i livet mitt. Selv om det er litt mye av dere noen ganger så drar jeg til med denne og satser på harmoni og ukontrollert gledesutbrudd kommende uke;-)




2 kommentarer:

  1. Nå er du i slaget! Super lesning :-)

    SvarSlett
  2. Takk Mr Zynzing:-) Har en god en på gang nå..Men må bryte noen barrierer! Men det er jo halve morroa;-) Ha en herlig dag proppfull av harmoni og ukontrollerte gledesutbrudd!

    SvarSlett