torsdag 11. juli 2013

Er det greit å tisse i vannet?

En stund siden sist. Ferietid, så da blir det i rykk og napp. Starta ferien litt hardt. Selv for denne glajenta;-) Hadde bokka inn denne helga lenge. Skulle på fest med jentene både fredag og lørdag. En spesiell jente for meg kom langveisfra:-) Champagnen var klar, sko og løsnegler var anskaffa...
















Har hørt at 80-tallet er på full fart tilbake. Der og da virket det som en god ide;-)


Skulle på Valentourettes konsert. Jeg ble litt skuffa for trodde opprinnelig det var Valen Show med Valen med tourett diagnose. Kom ikke over skuffelsen;-)
Rakk et dobilde for arkivet og.

Vorspiel dekte de fleste tema, alt fra knipeøvelser til en kjøleskaps krise. De gode samtalene kom og gikk og antrekk ble plukket ut...Hadde notert meg noen tips for blogging underveis. Da jeg skulle lese dem dagen derpå skjønte jeg ikke stort...
Men husker vi prata om knipeøvelser. Hvor mange er det egentlig som kniper så det holder? Kunne kommet godt med på jentefest siden latteren sitter løst. Lest at det er andre fordeler ved knipeøvelser også. Hadde en periode der jeg skulle knipe hver gang jeg stod på rødt lys. Og med ganske høyt lyskryss tetthet i Porsgrunn tenkte jeg det ville bli en smal sak...Men kan ikke huske sist jeg stoppa for rødt lys;-) Men hvem i all verden der ute er det som kniper nok?? Så er du enten skikkelig god på å knipe eller har en god knipe historie så del den gjerne her inne... Er sikker på at Gerd Hilde sitter inne med noen;-) Siden vi er inne på Gerd Hilde så hadde jeg en deal med mannen at jeg skulle sprette opp på lørdag morgen og ta i et tak i hagen, der det skulle vendes, rakes, såes og rulles. Unger ble satt bort til sjokoladedama, les mormor;-) Heretter kaldt det siden 5 åringen prøver å lure meg for sjokolade under påstanden at det får han alltid av mormor... Lørdags formiddag uten å rekke og kjenne etter hvordan formen var så svetta som en gris ute i hagen og klaga høylytt på mangel på hud i hendene:-) Men jobba på. Er bare litt verbal av meg som mannen vet altfor godt:-) Knela ved den siste rullinga. Men rakk det akkurat før innrykka av jenter og på`an igjen..
Nye sko og nye lodd...
Søndagen var velkommen. Var litt sliten da. Blir lenge til neste gang. Helt til lørdagen, for da er det bursdag på mannen...Søndag hadde vi bryllupsdag og jeg fant endelig en anledning til å bruke mitt nye eBay skjørt til 30 kroner og fri frakt:-)
Mannen mente jeg så ut som en karakter fra Pondus. Vet jo han liker Pondus så da tolka jeg det som en bra ting. Så sprada rundt her i ballerinaskjørt på bryllupsdagen min. 5 åringen var helt over seg så fin mamma var! Gutten sin det. Følte meg litt fin selv;-) Og følte meg rett og slett litt lykkelig når jeg tok det på;-) Har følt at noe mangla i barndommen min. Jeg fikk en håndball jeg og undertrykte mitt ballerina behov..Men nå skal det blomstre...Synes også det var spesielt hyggelig å gjøre litt stas på mannen siden han hadde holdt fortet mens jeg var på vift hele helga...Men synes mannen har tatt seg friheter i det siste. Selv om det kanskje virker som han gjør det meste i huset her så er det jeg som stort sett står for handlinga. Ved noen anledninger sendte jeg han ut for å handle. Det jeg ba om var tørkepapir. Da kommer han hjem med 360 meter med totalt ubrukelige tørkeruller. Den irriterter vettet av meg hver gang jeg bruker den. Drar av med makt og får bare tullepapir. Er sånne som brukes på bilverksted. egner seg bare til oljesøl...Det har ikke gått ubemerka hen fra min side;-) Blir jo irritert hver gang jeg ser den rullen. Og han kjøpte ikke bare en den ene kjekken... Han så sitt snitt til å gjøre flere kupp;-) Mangla saltpølse og. Og han kom tilbake med en som ser guffen ut i fargen. Har aldri hatt den her i huset før. Påpekte at det var en grunn for det...Hvis du ikke har sett noen av basisvarene her i hus bør han ikke eksperimentere:-)...Han har ikke opparbeide seg nok handle cred til å være så ekspreimentell. Her er såpe kuppet hans:-) Tre for to.
Vi bruker ikke Palmolive engang;-) Men nå gjør vi det:-) Så ved neste handlerunde gjennomført av undertegnede så skal jeg kjøpe Jolly cola i stede for vanlig cola. Nå skal det bli vilt her;-)...Men ellers går det bra. Glemte å nevne at jeg har ferie en uke før mannen. Dvs at ungene og jeg har ferie sammen nå og hadde vår første feriedag sammen på mandag... Ringte mannen 3 ganger før lunch og den ene av de var å fortelle han hvor heldig han var som var på jobb;-) Uka starta med strandtur med to spente unger. Minsten trodde han skulle til Beppa. Bestefar. Han elsker bestefaren sin;-)
Dag 1 og strand nr 1:
Vi var den mest bråkete gjengen der. Jeg måtte ta mitt første bad siden jeg måtte tisse. Ble nok bare røpa av det fårete blikket. Hadde holdt meg ekstremt lenge, for bade hadde jeg ikke lyst til.
Dag 2 og strand nr 2:
Da sklei vi litt inn i mengden. Var mer folksomt så ikke så merkbart av vi støyer litt. Møtte kjentfolk og..Hvor nærme er det egentlig greit og sette seg ved kjentfolk på stranda. I midt tilfelle langt unna. Må sitte der action er. Er jo alene med sirkus Hovenga på tur. Har du kost deg på stranda i dag og kommer det fra mannen...? Kos og kos. Sitter med haukeblikk. Unger som er ekstremt glad i nistespising på stranda. Rakk tre måltider på rappen. Boller med sand. Våtservietter med sand, solkrem med sand, telefon med sand. 5 åringen hadde denne dagen ikke tid til å drikke opp eplejuicen sin. 3 timer seinere spør han etter den uten og ane hva den eplejuicen og morra hans har gjennomgått:-) Den hadde velta minst 3 ganger og tråkka på en gang. Ser nå at det var min oppgave og redde den:-) Men ble litt okkupert med minsten som ikke har helt rutine på stranda og velger å borre hode ned i sanda. Tok fart og. Observer han en god stund og lurte til slutt om han satt fast med hodet;-) Da ble er det snørr, tårer og sand i nese, munn og øyne blanda med solkrem. Fikk hjelp av 5 åringen som kommer springende til på reint heltevis og helte ei bøtte med vann i hodet på minsten. Bøtta var full av vann og sand i hærlig blanding...Og jeg som ikke holdt eplejuicen han gjennom detta dramaet..Det er jo intet mindre enn en skandale;-) Ting roet seg ned og jeg fikk se på bildene i to stykk aviser. Da kommer 5 åringen og må tisse. Ja tiss i vannet sier jeg. Minsten lekte da harmonisk med en som tidligere hadde knabba alle bøttene og spadene hans:-) 5 åringen ser helt fortvila på meg og sier at da kan jo alle se meg mamma. Neida det går bra sier jeg kjapt...Stakkar gutten går ned til vannkanten og drar frem ned badebuksa og stiller seg opp. Jeg roper nei nei og springer etter. Han så helt brydd ut naturlig nok. Vi må ut i dypere vann, vekk fra de andre. Og han roper ut: "Kan vi tisse der ute mamma!?" Jeg blir med på dypt vann og forklarer at han kan tisse i buksa der ute. "I buksa!!??" hvisker han helt fortvila.. Ja nå er det greit forsikrer jeg..Er en hemmelighet dette her forklarer jeg... Mens minsten står på grunna og hoier etter oss:-) Ikke greit med disse reglene til de voksne som kan bendes og bøyes når det passer oss...Er det egentlig greit å tisse i vannet?
Dag 3 og ny strand: Da får vi lov å komme på besøk i campingvogna til en kollega:-)
Veien ut går greit inntil mamme ikke finner veien. Etter mye styr og et par stopp siden minsten ble bilsyk og kaster opp to ganger. 5 åringen konstaterer: "Det stinker av oss mamma!!" Må si meg enig. Nå har vi blitt proffe strandløver, men med sår under barneføtter og gnagesår i lysken blir det ikke helt som planlagt. Men 5 åringen har lært strandregel nr 1 av mamma. Det er langgrunt og lavvann. Roper langt uti: "Jeg tisser her i vannet jeg mamma!" Jeg prøver å signalisere at det er greit litt sånn diskret. Prøver meg på kollegaen min. "Jeg later som det er din unge jeg;-)" Men han springer opp til oss og forklarer det litt nærmere mens han roper til oss fra vannet igjen at nå tisser han. Jodda, er en bratt læringskurve på sønnen:-) Det er bare mamma som sliter litt;-) Så håper han kommer til å sitte igjen med andre sommerminner enn at han har lært av mamma å tisse i vannet;-) Hjemturen gikk fint uten spying. Kan vi kjøre fort nå mamma kommer det fra 5 åringen? Jeg: "Ja, nå kjører vi i 100 km/t." Ikke før sagt det så rister det litt i bilen og dekslet under fronten av bilen detter ned. Da var det ute med Gaffa teip og teipe faenskapet igjen.
Ringte mannen for å kjefte litt der jeg stod på veiskuldra i 100 sonen. Får kjapp besked om at jeg ikke kan kjøre fortere enn 80km/t. Veldig så følsom bil da..Er ikke det litt spesielt?;-) Hvis mekanikeren vår leser dette så er vi mer enn klare for en reparasjon nå. Anytime:-) Med en lang hale etter meg i 90 sona så måtte vi stoppe igjen...For et eventyr;-) Føler jeg begynner å få teken på det her alenemor livet;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar