mandag 29. juli 2013

Jeg skulle vært dansk jeg vettø....

Sommerens store eventyr er tilbakelagt. 6 voksne og 6 unger fra alderen 4 mnd til 6 år...4 voksne og 5 unger i samme hus. Bare gutter i det ene huset. To alfa menn. Minsten og den andre jevngamle...Da var fakta satt. Skulle prøve den nye ferga fra Langesund. Støtter jo opp om det lokale. Viste seg at det skulle bli en liten prøvelse. Den var 5 timer forsinka. Fikk siste melding fra Fjordline når vi hadde satt oss i bilen. Var pakka til taket og ungene var mer enn klare for årets eventyr. Det var ikke snakk om å forlate bilen igjen. Bare brann hadde fått oss til å evakuere den bilen. Måtte bare sette i marsj 3 timer for tidlig. Virket lovende når minsten kastet opp i bilen på vei til ferja..Bilsetet og ungen ble vasket med våtservietter og middag ble inntatt på lokal pizzasjappe:-)
Ungene fikk kjørt seg litt på disco...Danmarksbåt tradisjonene må jo overføres til neste generasjon...
Avslutta klippet før de sterke scenene. Der minsten får et ublidt møte med marmorgulvet. Så ankom feriestedet sånn ca klokka 5 om morgenen. Blåvand. Med unger høye som fly..Minsten med kul i panna og øreværk med heftig pussproduksjon..En mor som var kvalm av søvnmangel og en mann som gleda seg til Danmarks eventyret;-) Dag en i Danmark måtte vi ta med minsten til dansk legevakta og. Greit for alt som er prøvd...
Og Danmark var alt jeg husker det var..
Gikk slag i slag derfra. Strandlivet viste seg fra den beste side. Ser selv at dette var litt upassende;-)
Og når jeg hadde det på det aller herligste, så hadde jeg ikke tatt høyde for høyvann.
Og når jeg trang det som mest dukket det opp en helt, en dansk ung mann med spade og reddet dagen. Danmark har liksom alt;-) Imidlertidig i hvertfall. Hadde kjøpt meg en kreasjon første dag som tålte dårlig å bli flytta så holdt ut med strerk oppfordring til ungene om å bygge demninger rundt meg. Holdt de okkupert i minst en times tid. Mannen så ikke ut til å bekymre seg stort over at kona hans snart lå og fløt i vannkanten som en stranda hval. Han var mer opptatt over den ubrukelige leveggen jeg hadde kjøpt. Selv jeg så at den ikke kunne holdet vannet ute...Jeg derimot skrøt uhemma av den, hvor lunt og godt jeg hadde det...Når alt var som mørkest så dukka jammen denne kjekkasen opp igjen..
Dag to avanserte vi litt. Mens mannen satt i bilen og venta med regjeringa(ungene) så la jeg litt kroner i nytt strandtelt. Kosta minst flere og en halv fjers og mulig en halv fems og. Jeg smilte og ante ikke hva jeg betalte og dro kortet. Lenge siden jeg har sett mannen så glad:-) Det var et etthåndgrep for å få opp.
Fikk uhemma med skryt og ham gleda seg til å komme på stranda og montere herligheten ovenfor de andre. Og jeg følte meg allerede som en tysk turist, så jeg gleda meg mest til å ta i bruk mine nye badesko.

Og jeg er ikke reddd for å bruke dem;-) Mannen visste at et av de andre parra hadde kjøpt et mindre fancy utgave av strandtelt. Så full av teltselvtillit så brifet han med sitt nye telt, mens jeg pusla med mitt igjen...

Med strålende vær var det bare å bruke dagene til å tråle stranda men som et lite avbrekk ble det et lite dyrehagebesøk.
Mer effektivt dyrehagebesøk skal du leite lenge etter. Se der er en kamel, ape, giraff mm. Og se der en ganske stor apekatt som har rømt..Da fikk jeg litt fart på meg og... Oj se en slange..Så plutselig sitter pappa i bilen og 5 åringen og jeg springer etter. Unnagjort på en time. Godt med alt som er gjort;-) Stranda neste...Og vi var ikke alene heller. Danmark viste seg fra sin beste side..

Og jeg har bada hver dag i bikini uten matchende bikinibukse, men tror badeskoa kamuflerte det;-)

Vi utsatte trumfkortet lengst mulig, men på torsdagen måtte vi til pers. Et bilde sier mer enn tusen ord. Her er den forventningsfulle kjernefamilien før det store Legolandslaget....

Etter to timer i Legoland så finner minsten ut at omgivelsenen hans er bygget av Lego til hans store overraskelse.
Og min entusiastiske 5 åring visste akkurat hva dette dreide seg om...

Og mammaen hans viste hva det dreide seg om og...


Etter et besøk i verdens største legobutikk der jeg til min store skrekk så noe som likna Batman hula, til den nette sum av 1400 danske kroner begynte jeg nesten å grine. Kjente et øyeblikk jeg trang en Tuborg igjen...Men til min store lettelse var det ikke den i følge 5 åringen. Men han fikk velge fra øverste hylle og det ble litt billigere for oss. Hadde det vært Batman hula så måtte jeg nesten...Alle var fornøyde. For å oppsummere Legoland: Jeg måtte tisse to ganger. Første gang ved bilen når vi kom til Legoland. Gjemte meg mellom bilene på parkeringsplassen. Og andre gang ved bilen igjen. Vi var ikke alene i Legoland..På veien hjem i bilen unna jeg meg en slik en igjen...
Mannen liker jo å kjøre bil. Hvem hadde jeg vært å ta fra han den gleden;-) Og fikk kjøpt den på Shell av alle ting...
Var i seng hver kveld før normalen hjemme så var ganske opplagt. Skaumannsjekk ble obligatorisk da en mann i reisefølge fikk og jeg siterer: "Skaumann på Anacondaen sin...!" Etter det å dømme så var det flere enn meg som hadde hivi seg på Tuborgen..;-) Mannen min ble etter dette sjekket grundig siden jeg ble livredd for samme sjebne for han;-) Hadde allerede møtt en rømt apekatt så skulle mye til for å skremme meg.... Hørt at de danske skaumennene ikke er til å spøke med;-) Ungene fikk være lenge oppe og var på fin restaurant med hele gjengen. Så servitøren svetta litt når 6 unger entra restauranten. Ble bespist til tysk ompamusikk og alle var fornøyd og ingen unger sov når vi forlot restauranten den kvelden:-) Etter mye triksing med bestikk og servietter som ble brukt som pavehatter og endel tilsnakk så ble det veeeldig kjedelig å vente..
Ferien var over på et blunk...Hjemreisen hadde det obligatoriske stoppet i Aalborg på Bilka for shopping....Danmark svar på Ullared:-) Her har vi et aldri så lite problem...

Som plaster på den eneste voksenaktiviteten denne turen så duppa vi ungene i Blokhus i håp om at de fikk blåst litt energi før hjemturen. Men de underholdt seg så best de kunne i baksetet de..


På kaia i Hirtshals så hadde vi den mest støyete bilen....
Og nok en gang ville mannen kjøre og jeg ville på Statoli denne gangen for å kjøpe feriens siste grønne....I rettferdighetens navn var ikke dette helt representativt for hele ferien. Var en ekstremt barnevennlig ferie. Men må jo ha en rød tråd i bloggen eller i dette tilfelle en grønn tråd. Men rett skal være rett så tok jeg en slik en på stranda hver dag. Tok meg to den andre gangen jeg ble tatt av høyvann og reisefølget vårt, de med det dårligste teltet hevnet seg litt med å sabotere demningen min...Gikk mest i kaffe når ungene var våkne. Og som småbarnsforeldre har ungene alt på stell der vi voksne mangler..Men noen vet råd...

På hjemveien kjørte vi nesten på felgen med fulllasta bil. Observerte da  nabobilen på kaia i Hirtshals som ikke hadde tatt ut lufta av store oppblåsbare badedyr engang. Ble nesten provosert av slik oppføsel der jeg satt og ikke kunne bevege tærne engang. Kom med et stikk til mannen om mulig dårlig pakking fra hans side. Fikk beskjed om å drikke Tuborgen min... Gikk for Colorline på hjemturen.Vi og halve dana cup. Og kommer fra 5 åringen: "Hvorfor må vi alltid sitte på gulvet mamma?"

Hadde lyst til å si det som det var: For nordmenn på tur er de største egoistene du kan tenke deg..Men sa at vi skulle ha en legopiknik i stede....Var hjemme kl 3 den natta.Vel hjemme fra Danmark er nesten som en måneferd. Har med oss ca 10 kilo ekstra sand som tar et år å bli kvitt...Og da er det på`an igjen:-) Oppsummert er vi fremdeles venner alle sammen og ser at dette er den mest geniale ferieformen for oss nå..Har fått min andel av fransk hotdog.

Vurderer å starte egenimport. Kan ikke fatte at vi ikke har det her hjemme. Skal endre på det...Har lovt meg selv og ikke spise pølser på et halvt år nå. Men må ha en fransk hotdog aften...Et år til neste ferie men mannen og jeg always have Paris;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar