tirsdag 15. oktober 2013

På hyttetur med glutenallergikeren, milfen og 11 andre flotte folk...

Går litt lang tid mellom innleggene her nå. Skal skjerpe meg..
Skulle runde av høstferien med en hyttetur. Nok en ferie jeg ikke har...Krymper meg av alle høstferie oppdateringene på face;-) Tenkte jeg ikke skulle bli noe dårligere, men det eneste jeg har bidratt med er et bilde av en bollepose..13 stk skulle på en hytte. 7 barn og resten voksne. Var bare om å gjøre å holde seg frisk. Noe som bruker å holde hardt når vi skal noe i samlet flokk. Også denne gangen. Minsten starta med øyeinfeksjon. Greit nok tenkte jeg..Ikke noe som ikke lar seg behandle. "Anbefalingene er at en øyeinfeksjon ofte går går over av seg selv etter en uke eller to. Bør prøve å unngå bruk av antibiotika." Lar andre ta seg av det eksperimentet. Her i huset går vi hardt ut, jo før det behandles jo bedre...Lite visste jeg at det var en prøvesmak av hva som skulle komme. Jeg hadde store planer om å komme meg avgårde med 2 unger og en mann kl 1615 på fredag. Kom hjem fra jobb kl 1530. Hadde noen fine samtaler om at alt går med god planlegging tidligere på jobb samme dag. Svært så optimistisk på det tidspunktet. Sprang ut av SFO som jeg ofte bruker...

Men kom meg ikke helt hjem med disse denne gang..Minsten gjorde seg klar for hyttetur.


Mannen mente vi kunne rekke polet i Drangedal. Den sjansen tok ikke jeg for det hadde vi ikke rukket. Og jeg hadde såå rett. Hadde ikke prioritert mat siden kl 11 på jobb så ble jo vanvittig glad at mannen hadde kjøpt med boller til kjøreturen.

Ikke visste jeg at han hadde glutenallergi før jeg så denne posen;-) Spytta ut etter en bit og mannen spiste to boller bare på trass. All respekt til glutenallergikerne der ute og hva dere må finne dere i:-) Og ingen respekt til mannen for det nye stuntet... Var nå sur og sulten..Men vi hadde dobbelt av mye annet. 2 dusjsåper, to underlivssåper og 2 shampoer. Og ingen tannkrem, som igrunn var det eneste vi trang..Sånn går det når mann og kone springer rundt som hodeløse høns i butikken hver for seg. Men fikk hevna meg i butikken på mannen når jeg pakka varer med å rope ut om han hadde fått glutenallergi og hva han skulle med all denne underlivsåpa:-) Vet han liker sånt... Bilen var lasta til taket siden jeg er så god på å planlegge;-) Hadde tatt høyde for stiv kuling og snø sånn i tilfelle. Ikke så ofte vi blir invitert på hyttetur;-) Fikk streng beskjed av glutenallergikeren at jeg ikke måtte åpne bakdøra på bilen uten at han var der for å ta i mot det som ramlet ut...Og her sitter han vi alle var redd for;-)

Hadde tapesert baksetet med kladder i fare for hans bilsyke. Så i sneglefart på vei mot Gautefall med en hale av irriterte drangedøler bak oss med en 5 åring som snakka på inn og utpust og en bollekrangel seinere kom vi endelig frem.  Mannen satt seg inn i god og varm hytte mens jeg lasta ut av bilen..Han kommer til å protestere på dette, men det var det som faktisk skjedde;-)

Hvordan skulle dette gå i disse enkle hyttekåra tenkte nå jeg...

De hadde jo bare et boblebad som romma 5 personer og badstue..Men hyttetur en nå engang det enklere liv;-) Godt vi hadde med vin...Og blir ikke skikkelig hyttetur før mamma har fyrt av noen skudd;-)


Mens pappa og minsten slapppa av litt.


Oppdaget da at minsten hadde 40 i feber..Lite hjalp det med øyedråper mot infeksjon. Etter å ha fått i seg en halv brødskive, pølsebrød og litt melk fra fredag til søndag så var han ganske rolig av seg. Bortsett fra første natten. Hadde advart resten av gjengen at det kom til og bli litt lyd fra rommet vårt om natten. Og da tenkte jeg på misten..Og så rett jeg fikk. Klokka 0400 satte minsten i et hyl som fikk Gautefallheia til å slå sprekker. Jeg gjorde som jeg brukte: "Å hysj på deg nå!" uten særlig effekt. Og hørte at det var god aktivitet i resten av hytta etter dette. Hadde jo advart våre hyttevenner, men det var som blåst bort for de når skriket i natten fikk det til å gå kaldt nedover ryggen deres;-) Hørte tassing i gangen. Snudde meg bare rundt og sov videre nå med minsten oppi senga mi. Lovte resten av hytta at jeg skulle gjøre det samme neste natt og. Endelig er det noen flere som får høre hans fantastiske stemmeprakt og;-) Proppa minsten full av paracet og la ut på tur...5 åringen så jeg nesten ikke noe til hele turen. Han hoppa for det meste rundt i lyngen og minsten hang rundt beinet til faren...Jeg bare passa på spisetider og medisinering...
Ble ikke akkurat noen toppturer med denne brokete gjengen, men hva gjør vel det med hytteturens fineste utsikt...
Gutta er på antioksidant jakt...La nå menn være menn tenkte jeg;-)..Ble kalt Milf ved en anledning denne turen..Det kommer jeg til å leve lenge på;-) Husverten verka etter å ta fatt på noen topper, men denne gjengen hadde ikke tenkt å gå der vogna ikke kunne bli med...Men neste gang blir jeg med på en topp..
Pølsene smakte godt og vannet var selvfølgelig fristende.


Har ikke vært på tur før det surkler i skoa og det blir markert i lyngen...Minsten roligere enn vanlig.

Gjestene på hytta skulle lage middag på lørdag. Ikke min sterke side. Men påtok meg likevel å lage gryterett. Måtte slenge sammen noe selvkomponert under enkle kår;-) Ikke helt sannheten..Og ikke trodde jeg at jeg skulle komme med oppskrifter på denne bloggen.

Men overrasker stadig meg selv. Dette er en gryterett som selv idioter kan lage:-) Ble lite vin på meg denne turen pga minstens form. Men neste gang tar jeg det igjen. Men samtalenen var alikevel både gode og dype..Alt fra Jula truser til Milf...Og det ble bare en skuffelse. Hyttevertens berømte blåbærlikør som ble presentert og brått revet bort...Gi meg blåbærlikør neste gang og jeg skal jage topper med deg..i hvertfall mannen;-) Skrev i hytteboka at denne gjengen var ledig alle helger fremover og lang ut i neste år og for nye hyttetureventyr;-) Vi er den hytteløse gjengen som elsker hytteturer:-) Bare gjenglemt noen småbiler, en genser og en sokk..
Men tilbake til hverdagen igjen. Fikk henta på SFO i samme stil som jeg runda av på fredag.

Denne gangen var det en av de andre mødrene som tipsa meg før jeg satt meg i bilen..Hjemme med sykt barn i går og et legebesøk siden øyedråpene ikke fiksa biffen for oss.
Har nå begynt med barnearbeid.

Den ene naboen sier jeg er en lat mamma og kona hans sier jeg var lur...Hvem er den lure av de to tro;-) 5 åringen tjener en 50 lapp på å plukke nedfallsfrukt  mens jeg står på verandaen og roper han er flink og motiverer med å rope at 50 kroner er godt betalt. Han kommer inn litt sliten etter sånn ca 1/3 epleplukking og ca 2/3 på å få søpleposen til å bli en drage. Men han tar jobben seriøst. Skulle visst ta resten i morgen. Får håpe det blir vindstille for hans skyld inntil da, så ikke resten av eplene faller ned. 5 åringen sa til meg under tannpusten at barn kunne ikke jobbe. Joda litt for mammaen og pappaen sin går greit forklarte jeg..Håper bare ikke han organiserer seg eller tar det opp på skolen;-) Mens mannen og minsten slapper av litt igjen...

Sånn avslutningsvis..En prøvesmak på neste helg.
Er nå offiselt klart for julebord sesongen og all annen morro fremover...Har liksom ikke vært helt klar før jeg har fått meg slike sko;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar