søndag 13. april 2014

Brutt 3 av 10 mulige bud og vi har såvidt begynt...

Lørdag:
For litt over to år siden sa biskop Kvarme noe sånt som dette:" Det er en dramatisk tid vi går inn i nå!" Og mulig han har rett. Sånn starta min uke.


Og for to år siden begynte jeg å blogge. Begynte mest å blogge for å komme meg på konsert påskeaften så vidt jeg husker. Mannen mente da at jeg hadde vært med på så mye. Var villig til å gå langt for å få den konserten med meg. Kunne jo ha stoppa med det. Men viste seg at jeg hadde mye mer på hjertet enn som så..Sånn to år etter. Så har 2 års jubileum  dag:-) Feirer det med bobler jeg...

Og en rar ny rett som lukter mest av Pina Colada.
Der jeg jobber legger vi ned virksomheten i påska...Og det betyr ofte at jeg sitter her med 2 barn alene fulle av pepp mandag, tirsdag og onsdag i starten av påska. Sfo og barnehagen har åpent neste uke. Men disse gutta trenger fri de og for å prestere på topp;-)

Blir nok noen dager i full påskestemning og grensesetting. Mulig vi skal ta en prat om hvorfor vi feirer påske...At det ikke er kyllingenes høytid;-)

Påskeferien starter som regel som alle andre ferier; at ungene gjerne står opp tidligere og tidligere for hver dag.. Og det er ikke rakketforskning heller, men forstår det liksom ikke. De er jo stort sett i aktivitet hele tiden..I morgen tenkte jeg at de kunne begynne på båtpussen. Trenger blant annet bunnstoff mm. Og båtkalesja trenger en god skuring;-)
I dag var det den klassike rollefordelingen. Alle var oppe tidlig. Jeg var litt ufin mot mannen, men var litt desperat. Han trua med at jeg ikke kunne sove lenge på søndag siden jeg ikke fikk rota meg opp før hele huset var lys våkne inkludert han. Jeg ble desperat..Kan tåle mye men ikke ta fra meg sovedagen min!;-) På to år så har ikke tema endra seg særlig...Mannen ville nok ikke tilbringe morgenstund med meg i dag for det var aldeles ikke gull i munn i dag. Han tok med seg den ene guttungen på dynga med skrot mens jeg dro frem det lille vi har av påskepynt. Og i morgen skal jeg appelere til hobbygenet i gutta mine..Skriver del en av dette blogginnlegget på lørdagskvelden..Så får tiden vise hvordan det vil gå. Henta forsyninger fra Panduro hobby. Ingen kan få nok egg..De "onde" egga som 6 åringen kaller de.


Av andre påskete ting dreier det seg jo om påskeegg. Har en del av samlingen her.

Går forbi Nille hvert år og lurer på om jeg har påskegg hjemme. Og når er det rett å gi ungene påskegg?

5 minutter inn i påskeferien. Det vil si mens vi venta på rødt lys ved henting fra Sfo fredagen så kom det første spørsmålet om påskeegg. Siden jeg er en livsnyter så må barna mine få litt smak på det og. Så her i huset har vi påskeaften hver lørdag i påska. Utfordrer nok en del normer og regler med det her;-) Blir nok utfordra litt selv og. Før jeg fikk barn hadde jeg en oppfatning at barna skulle ha lekene sine på rommet sitt. Den oppfatningen har jeg forsåvidt enda;-)


Men se hvordan det lyser av øya til han her når han får påskeegg. Kjenner igjen en livsnyter når jeg ser en;-)


Dette er samme guttungen som 10 minutter etter prøver å snike seg innpå storebroren sin og stjele gotteriet hans. Sier han bare skal låne påskegget hans. Må slutte å undervurdere han der. Ble nesten litt stolt av han da. Han ville jo bare låne litt;-) Men han må trene på å snike seg litt...Apropo sniking. Ble ferska i å ha forskynt meg av en pakke Kvikklunch her i dag. Mannen kjøpte den forrrige uke og jeg har forskynt meg litt. Jeg hadde plassert den slik i skapet at den så full ut..Mannen ble forskrekka når han oppdaget det;-) Så minsten må se til mamma for triks. Det eneste jeg glemte var å erstatte den med en full en;-) Nå er det nesten blitt midnatt og jeg ser nesten bunn av flaska med bobler. Mannen har lagt seg og her sitter jeg. Det er jubileumsfeiringa si det;-)

Palmesøndag: 
Ble vekt av mannen kl 10 med det han kaller sin mildeste stemme. For meg høres det ut som Mr T kommer og vekker meg. Men mannen mener jeg er gruelig sensitiv...

Skal snike inn litt bakgrunnstoff om hvorfor mange av oss har den beste ferien i året, Påska. Derfor vi har fri liksom....Klipp og lim fra Wikipedia: "Palmesøndag er i kristen tradisjon feiringen av Jesu inntog i Jerusalem søndagen før korsfestelsen. Den feires siste søndag før påske. Navnet kommer av evangelienes beretning om at folk strødde palmegrener foran Jesus da han red inn i byen."
Palmesøndag innleder det som gjerne ofte omtales som "den stille uken". Føler på meg at det er lite ved denne uken som vil føles stille;-)

Lite religiøst som skjer her i huset. Dagens hobbyverksted.

Og resultatet av det.

Vil på ingen måte røpe hvem som jeg har laga. Men la oss si mannen laga mesteparten;-) Han kommer selvfølgelig til å blånekte;-)
Det mest gudelige vi har gjort. Var en liten tur ut i Guds frie natur. Skulle kle ungene så fant minsten disse.

Han lurte på hvem de var sine. Det gjør igrunn jeg og. Mannen hadde pakka alt han fant i barnehagen pluss et par "nye" gummistøvler. Da brøyt mannen det 7. Bud, sånn i forhold til tiden vi befinner oss i. Mulig vi må levere de i barnehagen morgen. Det kan fort vekk ta sånn ca 7-8 timers tid. Sender begge ungene inn mens jeg sitter i bilen og hører på "All by my selfe" ;-) Mens vi var i guds frie natur var det mulig dere hørte oss..Hadde med oss to ninjaer.. Var skikkelig koselig. Minsten hylte i takt med vinden i tretoppene. Han er ikke så begeistra for elementene han. Og jeg hadde nettopp trua mannen med å bryte det 5. Bud. Brøyt helt sikkert det 2. Bud. Trua mannen med at hvis han ikke passa seg så ville det stå i avisa at det var en litt sliten 40 + mann, med 2 ninjabarn og en muggen kone som var savnet i skogholtet ved Hovenga;-) Men stemningen steg når jeg dro frem provianten som var seigmenn og Kvikklunch, eller restene av den i hvertfall;-)
Kjenner på meg at dette blir en deilig påske;-) Har et mål i påska...

Sitte i en hyttevegg med en pils og VG..Hvis jeg får tatt en selfie da, er målet nådd:-)

Og siden jeg har jubileum så er det vanlig i bloggkretser å gi bort en gave til en av leserne. Og kan ikke være noe dårligere..Så i år så blir det påskepynt alla oss. Selvfølgelig hjemmelaga av undertegnede.

Og dere finner ikke noe slikt i en vanlig hobbybutikk eller andre blogger for den slags skyld;-)
Plukker ut en heldig leser;-) Kriteriene kjenner bare jeg;-) Hjelper å skrive at man har lyst på de...

Påske kick off kort oppsummert:
Brutt 3 av de Ti Bud så langt uten å blunke..Det kaller jeg påske kick off. For de av dere som ikke har det helt klart for dere og er mer opptatt av åpningstider på polet og lammelår.

Bud 2: Du skal ikke misbruke Guds navn.
Bud 5: Du skal ikke slå i hjel.
Bud 7: Du skal ikke stjele.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar