tirsdag 25. juni 2013

Går på med krum nakke med lomma full av pølsebrød...

Første tegn på sommer:
  • Tom for såpeboblevæske. Og ja, Zalo er ikke som det en gang var. Vi forventer nå i 2013 ekstrem boblekvalitet... Ikke det samme når jeg lager en Zaloboble. Den gangen Zalo var pop var vi glad vi fikk en av fem som brukbar boble...
  • Mannen går i piratbukser selv om det bøtter ned og får leggene full av rim. Kommer til å gå med de til midten av september. Bare pirat. Rart han ikke har klipt av dressbuksene sine og.. 
  • Venter på laksen live på nett.
  • Speider etter grevling.
  • Limer på skoa mine.
  • Sjekker 3 værmeldetjeneste før jeg står opp bare for å bli like irritert hvor ubrukelige de er...I lys av dette så ser dere hvor sabla spennende liv jeg har;-) Skal fylle på mer utover sommeren...

Hva har vi gjort i helga? Husker jeg gikk fra jobb på fredag...Resten er ganske blurry. Rart i grunn for jeg har fått mer søvn enn på lenge. Det utrolige er at jeg føler meg ganske uthvilt... Limt litt på gamle sko og fått 2 par ferdig. Her er deler av prosessen som jeg lovte dere...Hele lørdagskvelden gikk til dette...Har gjort rarere ting en lørdagskveld jeg...

Og tilslutt det endelige resultatet...

Nå er det bare å vente på den spesielle anledningen. Spurte mannen: "Er disse skoa litt too much eller?" Mannen: " Et eller annet sted er det litt too much! Om det er skoa eller hodet ditt er jeg ikke sikker på...." Ja da fikk jeg den. Han runda av komplimetet med å si jeg er ikke venninna de...Er av sine egne man skal få det;-) Merker meg med det at den spesielle anledningen blir uten mannen;-) Men minsten var helt fasinert...

Ser at de er litt sigøyner aktig. Men tror det er en sigøyner i oss alle...
Ellers har jeg reflektert litt over barneoppdragelse. Hjelper ikke alltid å ha sunn folkevett, sånn er det med terroristforhandlinger og.. Andre (les spesielle eller spesial pedagoger/psykologer) vil kalle ordet barneoppdragelse groteskt. Hiver alle bevisst i en sekk nå for å få ønska effekt;-) Jeg vil gå så langt å kalle det ; Terroristforhandlinger ABC. Hvor grotesk er ikke jeg da;-)  Her er selvportrett av "terroristene" høye på sjokolade lørdagen.

Her er den ene "terroristen" tom for sjokolade, med vet råd;-)

Her er en "terrorist" som later som ingenting...Ikke la dere lure;-)

Kan med handa på hjerte si at jeg ikke har lest en eneste bok om barneoppdragelse. Blitt anbefalt en bok om hundedressur. Skulle visst være bra. Ikke sånn at jeg kan gå med bukselomma full av leverbiter som jeg kaster til ungene som belønning for god oppførsel. Jeg måtte hatt et par pakker med pølsebrød i lomma og en ketchupflaske i den andre lomma. Mye styr synes jeg. Ser nå at jeg ikke hadde hatt vondt av å lese litt litteratur. Men ikke for sent:-) Vi er alle ute etter ønska oppførsel... Og her i huset har vi fungert som "good cop/bad cop" siste dager. Ikke hensikten men.... Siste forsøk på ønska oppførsel var her i kveld. Har nattelig besøk innimellom. Det betyr ganske ofte. Hatt en fin periode nå, men så går det tilbake til gamle synder igjen. Jeg sliter med det av en enkelt grunn og det er at jeg ender med å bruke nattbordet til hodepute. Våkner opp ute av stand til å snu hodet. Blitt umulig for meg og rygge under bilkjøring blant annet;-)  Det som gjør det ekstra vanskelig er at jeg ikke merker han kommer før jeg våkner om morraen mens jeg ligger og sikler med hodet på nattbordet.Tok en alvorsprat før leggetid. Jeg prøvde å nyansere det litt. Forklarte 5 åringen at selvfølgelig ble vi ikke sinna når han kom inn på natta hvis han hadde hatt en skummel drøm. Men vi drømmer ikke hver natt presiserte jeg. Bare en sjelden gang. Jeg la han og regna med at dette ville fungere utmerket. Detta kan jeg tenkte jeg;-) Mannen rista på hodet men lot meg prøve;-) Nøyaktig 3 min seinere kom han ned i stua og sa han hadde en sånn skummel drøm og dette var en dag han måtte få ligge i senga vår...Mannen holder en hardere linje. Etter nøye forklaring av de nye reglene der jeg forsøkte å forklare at vi bare drømte sånne drømmer noen få ganger i året. Og for at han skulle få noe persepektiv på det så dro jeg frem så ofte som det er julaften og bursdager i året. Og da begynte han å grine. Han bryter ut: "Ikke mareritt på julaften vel!"...Jeg innså at jeg satt fast i dårlig kommunikasjon. Vurderte heller og kaste til han et pøsebrød med ketchup på;-) Mannen: "Ikke gi han der lillefingeren, da tar han hele armen...." Bad cop hadde talt..Er mye enklere metoder med misten. Men han er seigere. Hatt elementer av tvangstannpuss over 2 år nå. Han gir seg ikke og ikke vi heller. Har forsøkt forhandlinger. Men som tidligere nevnt så har jeg kun et prinsipp, og det er å pusse tennene før leggetid;-) Har syngi Ole Brum sangen til tannbørsten,  puss puss så får du en nuss, kan hele Karius og Baktus sangen. Nå driter vi i alle disse seremoniene, de preller jo av han alikevel. Studert tannbørsten og tannkremen i timesvis til sammen nå og pussa tennene til diverse kosedyr. Ender stort sett på det samme viset. Tvangspuss.  Her må jeg si at vi virkelig har lykkes;-) Nå skal jeg kjøpe hundepsykologiboka og bruke den på ungene. Bare alt og vinne;-) Og på han tror jeg leverbiter vil funke godt og;-) Men i om med at jeg ikke er noen profesjonell rådgiver har jeg lagt med noen tips jeg fant på nett..

1. Gi barnet mye ros, også for dagligdagse ting. Gi alltid minst fem ganger så mange positive som korrigerende tilbakemeldinger.
2. Gi korrigerende tilbakemeldinger rettet mot den negative atferden, ikke mot barnet. Gi konsekvenser på en rolig, kontrollert måte.
3. Behold roen når barnet gjør uønskede handlinger for å få oppmerksomhet. I mange tilfeller er ingen reaksjon den beste reaksjon.
4. Sett av nok tid til dagligdagse gjøremål sammen med barnet.
5. Følg opp beskjeder og regler konsekvent, ikke gi etter for å unngå bråk.
6. Innfør gode rutiner. Det forebygger problemer.
7. Ansvarliggjør barnet ditt. La barnet få ansvar for enkle oppgaver.
8. Prøv alltid å avslutte dagen på en hyggelig måte.
9. Stimuler barnet til læring. Barn lærer hele tida, og gjennom stimulering kan du påvirke hva og hvor mye barnet lærer.
10. Lek og le med barnet ditt, men le aldri av barnet.
11. Gi barnet gode forklaringer.
12. Vær et forbilde. Barn gjør som du gjør, og ikke som du sier.
Kilde: Foreldrelappen

Hvis dere ikke går for "good cop/ bad cop" og leverbiter i lomma er nok sikkert dette lurt...Så i dag har jeg gått for disse råda. Gitt uhemma med ros. Klistra på meg en bredt glis, samtidig som jeg i rettesatte. Hatt helt flatt stemmeleie i hele dag. Har fungert som juling. Ungene er nok redde for at det er noe galt med mamma...Har skryti på meg noen superkrefter og...Har vel virket litt psykotisk;-) I morra er jeg gjennomskua allerede;-)
Står i fare for å bli gjennomskua på andre felt snart og. For under middag i går kom to aktive nabogutter på besøk. Sendte de i retur der de kom fra med vår 5 åringen med på lasset. Mannen og jeg synes vi var veldig lure;-) I dag sjedde det igjen. Sendte hele gjengen videre til naboen. Vi synes vi var lure igjen...Vet at flaksen vår snart tar slutt, men holder på så lenge det går. Det eneste som kanskje ikke er så lurt er å skrive om det....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar