tirsdag 10. september 2013

Er du best i test...

Leste noe her om dagen om oppdragelse. Målet måtte være å oppdra barna til en bedre utgave av deg selv...Den setningen har festa seg litt. Det er vanskelig det! Jeg er svak for korte setninger som svinger. Og denne svingte for meg..Skal ikke påberope meg noen årets mamma tittel i år heller, men tror jeg skal prestere bittelitt bedre med dette i bakhodet. Er verdt et forsøk i hvertfall, når det butter i mot;-) Og det bringer meg til noe som tuller med hodet mitt...Er du best i test? Har abonnert på Foreldre og barn tidligere. Gav opp for  jeg ble så preget at jakten på den beste redningsvesten og beste solkremen.

Uten den beste kunne det være. Var ikke som at den nest beste redingsvesten fungerte som lodd og at solkremen ble kreftfremkallende...Men nå har disse bladene dukket opp på jobb og hjemsøker meg. Sitter nå og leser alt fra tester av sykkelhjelmer og yoghurt. Det kødder med hodet mitt. Blir helt svett av dette...Før så holdt det at vesten var orange og med en krage som gjorde enhver biskop misunnelig. Må jeg ha best i test siden jeg ikke tilfredstiller de høyeste kravene selv?;-) Hvis ikke jeg følger disse testen er ja da en uvøren mor?
Lever jeg på en bølge av falsk trygghet.. Heretter velger jeg en fremtid i uvisshet. Skal ikke lese en eneste test mer..Og velger å tro jeg er best i test etter forholda;-)
Nå når 5 åringen går på skolen så forventer jeg å høre litt om dagen hans. Han er passe lei av mas nå. "Ja da skal du fortelle om dagen din og!" parere han som det er en trussel. Helt greit for meg. Liker det jeg...Må dra informasjon ut av han...Og han legger til og med inn lange kunstpauser i håp om at jeg skal glemme og mase. Noen ganger er han så lei at han tar kortversjonen:" Spist, lekt og tegna! Ikke hatt matte eller bokstaver i dag!!" 5 åringen fikk med seg at jeg skulle i begravelse på fredagen...Han bryter ut helt fortvila.."Å nei mamma skal du grave deg ned?!"...Og jeg prøver å redde samtalen med å forklare hva en begravelse er og hvem som skal i den..Han hørte ikke så godt etter og bryter ut..."Og nei er de døde!" Jeg bare rota meg dypere inn i det. Endte med at jeg bryter hardt igjennom og si at ingen du kjenner er døde! Kom fra baksetet: "Skal du se på stein da..?" Ja noe sånt noe, sa jeg før samtalen endte ved barnehagen. Der ser jeg at personalet  kommer spørrende mot meg. Mannen har allerede henta minsten han. Dette var dagen med dårlig og fraværende kommunikasjon. Sånn er det noen ganger sier personalet i barnehagen. Jada spesielt for oss sier jeg. Skylder selvfølgelig på mannen siden jeg er så god på det:-) Hvis ungene gjør noe rart eller noe mangler i barnehagen så skylder mannen og jeg på hverandre. For å forklare litt pussig oppførsel hos ungene sier jeg: "Ja det har han etter faren sin." Mannen innrømmet at han gjør det samme..Men bare det fungerer for oss. Utad virker vi nok som et samkjørt superteam;-) Vi lyver og skylder på hverandre og kommuniserer dårlig;-)


Ellers har helga vært rolig..Etter å ha lest resten av innlegget så finner de fleste ut at de lever et ganske så spennende liv til sammenlikning;-) Lørdagen jobba mannen på huset og jeg har flytta rundt på halvvisne sommerblomster og minsten har vanna de.
Dagens høydepunkt var shopping med ungene;-) Kappløp til brødskjæremaskinen og all annen morro en kan tenke seg på butikken;-) Minsten så McDonald`s og hoia. Ville inn dit. Vet ikke om det er mini lekeland eller maten han tenker på. Ja ja vi gikk i slitne joggebukser og crocs så da var vi kledd for Mc`ern. 5 åringen ville på Meny. Vi handler mest på Rema 1000 så Meny er tydeligvis en utflukt for han... Så da ble det Rema, Meny og McDonald`s så alle fikk sitt. Jeg satt fordypa i telefonen min mens ungene mine regjerte lekeland på Mc`ern.
Hørte de skremte de andre ungene med å kalle de tissetasser. Da var minsten i sitt ess. Vi skjønner nesten ikke et ord av hva han sier men tissetass runga høyt og tydelig i lokalet. Jeg lata som ikke jeg kjente de jeg mens tissetassmafian herja fritt. Vi var jo tross alt ute og handla i crocs og joggebukser;-) Prøvde meg på McDonalds trådløse nett...De ville at jeg skulle logge inn på Face og like siden dems før jeg fikk ta det i bruk...Der går grensa. Kan ikke like Mc`ern på Face. Hvilke signaler hadde det gitt;-) Så når tissetassmafian var slitne nok dro jeg hjem..
5 åringen ville laga muffins og jeg hjalp han med å lage røra;-)

Og minsten spiste tørr frokostblanding med rosiner..Hver sin lyst...Jeg hadde sett et kjekt tips på nett til vårt lørdagsgodt. Skulle visstnok være genial til å dele sopp med...Sånn gikk det med min sopp..
Måtte dra den ut i smådeler av eggdeleren.
Søndag og valgdag.
Klokka har passert rett over 16..Ordføreren har nettopp gitt oss instruksjoner for hvordan dette skal gjøres. Han hilser på meg som jeg skulle kjent han personlig...Og jeg gliste tilbake og tenkte at lite visste han om at jeg skal kuppe hans jobb en dag;-) Alvorets time er inne...Inn i avlukke nr 1. Hadde store planer for hva jeg skulle gjøre inne i avlukket. Men 5 åringen sneik seg med. Kunne ikke vise han at mamme er full av bull i en således viktig stund. Stod med to alternativer i handa mest for spenningens skyld. Hadde en miniduell med meg selv...Hadde egentlig bestemt meg på lørdag. Var bare noen nyanser som skulle på plass. Har ikke tatt lett på dette valget...Tenkte i utgangspunktet at jeg skulle ta meg god tid til å velge. Kanskje kle meg om der inne siden det virker overraskende likt et prøverom..
Ellers kan jeg meddele at jeg har blitt forelsket igjen...Kan dere se hvorfor...

Disse gutta er bare helt topp. Helt etter min smak dette her. Mannen er drittlei av å høre om Ylvis nå...Holder mannen fortløpende oppdatert om deres genialitet og treff på Youtube. Er vel det jeg kan kalle nesegrus beundring...Sånn i tilfelle dere har gått glipp av storhet:-)


Vi vet alle hvordan det gikk i valget nå. Og siden dette er min blogg så tillater jeg meg og rope et rungende hurra for 7 felts motorvei kanskje i morgen allerede, politi på alle hjørner, bygging i strandsonen. Og la oss for all del dra opp all den svarte gørra fra havbunnen til uka...Jo før jo bedre. Spesielt før ungene våre finner ut hva slags fanteri vi driver med..Og heretter blir det nok knapp tid til blogging siden jeg kan bli pålagt ugunstig arbeidstid. Helst annenhver helg...Og barna våre får lærere som har som minstekrav at de kan gå på vannet...Barnehage og SFO utgiftene øker, men tenk på hva jeg vil spare på å kunne kjøre forbi nedlagte bomringer mens jeg viser fingeren i respekt;-) Det blir nok et passende plaster på såret. Og ikke minst rosina i pølse: Tenk hva jeg kan spare på import av perler med momsfritak..Dette blir stas...Sånn da har jeg sagt mitt om den saken og runder av med å presentere meg selv: Jeg heter Tonje Heimholt og er optimist og ironist...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar