lørdag 2. november 2013

En uke i mitt liv med tannjakt, psykopatiske trekk og en fyrrig italiener...

Dette er det jeg vil kalle overskuddsuka. Må påminne om at jeg har et litt ironisk blikk på livet. Nattens eventyr vil ingen ende ta. Uten å gå nærmere inn på det så sa eldste sønnen min under morrastellet. Jeg skal sove i senga mi i natt fordi du er så sliten mamma..Ser man det ja. Alle monner drar:-) Dette har ikke vært en av de mest positive ukene. Har vært litt sur og gretten med kort lunte..Men noen har hatt bedre uke enn andre. 5 åringen har fått pokal på friidretten. Jeg var ikke med på sermonien. Og så stolt han og jeg var. Jeg skrøt uhemma og han sa. Der skulle du vært mamma! Mamma dokumenterte dette stolte øyeblikk. Det var det selvfølgelig flere som ville dele:-)
Mannen kom tassende etter med følgende beskjed: "Ikke bare sønnen som har fått noe i dag..."  Ja vi var så heldige å få noe vi og ...40 stk julekalendere som skulle selges... Hvor naiv går det ann å være. Toppen av det hele så kom nabogutten på døra og solgte kalendere til oss og jeg kjøpte. Hadde ikke samvittighet til å la være. Satt nå med 42 kalendere...Og alle må selges. Så nå er loddsalget i gang. Håpa på at åresvis med kjøp av lodd og småkaker på jobb skulle svare seg...Har dratt med en haug kalendere på jobb. Vurdert et øyeblikk at de som kjøper flest skal få en date med mannen min;-) Ble litt svett når et par kollegaer lurte på om de måtte selge noe for idrettlaga til barna sine i år. Den ene av sønnenene der er i midten av 20 åra tror jeg. Skal jeg drive med dette så lenge??:-)
Har en erkjennelse av at ting her i huset ikke finnes av noen andre enn meg. Eneste som kunne hjulpet de andre her i huset er visst gjenstandene kunne finnes etter nøyaktige kartkoordinater og alt hadde hatt en GPS posisjon. Men ingen her i huset har noen spesielt utviklede leiteevner bortsett fra meg da selvfølgelig...En hver ting som skal finnes i dette huset ender med at jeg roper ut: "Erre muli!! Må jeg virkelig reise meg??!!" Mannen: "Uuuhhh...Pass opp for mammaen som ikke vil reise seg...." sånn sarkastisk selvfølgelig. Og jeg traver forbanna rundt og finner det alle leiter etter. Mens jeg sier fyord og er forbanna over at jeg må reise meg nok engang. I det siste ser det ut som jeg har fått en viss effekt av å si: "Må jeg virkelig reise meg??!!" Ser ut som det får gutta i huset til å leite bedre. Men må være slitsom med all denne leitinga...Og jeg må virkelig slutte å ha beina på bordet;-)


All denne harmonien ble avløst av at vi fikk telefon fra skolen. 5 åringen hadde stått og gnagd på et fotballmål og tredd tanna si inn i noe tauverk der. Kilt fast tanna det og falt. Vips der var tanna borte. Det var ikke en løs tann fra før for å si det sånn. Vi har slått løs endel tenner her i huset. Så jeg bare river meg i håret. 5 åringen var mest fornøyd med å bli med inn på lærerværelse mens de skulle ringe oss. Og så hadde han mista sin første tann. Selv om jeg tror det gjorde sabla vondt å røske ut en tann som ikke var løs.. Jeg var mer bekymret for om hele tanna var ute. Den lå på skolens fotballbane. Og vi som er så gode til å leite. Tok meg 30 minutter å leite etter den lille tanna.
Fikk selvfølgelig god hjelp av flere av barna. Og det var selvfølgelig jeg som fant den...I normal stil hjemmefra. Gleden var stor.

Og dilemmaet er om tannskader skal belønnes fra tannfeen side.Tanna har nå liggi i vann i tre dager. Har ikke bestemt meg enda. Og ingen har masa heller.
Halloween forberedelser. Noe skikkelig griseri. Sønnen fikk aller nådigst tegne motivet på det ene. Den til venstre er 5 åringens. Ikke vesentlig forskjell fra 40 åringens ser jeg:-)

Dette var mammaen greie.. Så da fikk jeg slått ihjel en hel dag på det og, som jeg burde sparkla og malt lister. Kom skarpt fra mannen: Er du i gang med det igjen?! Han hadde jo nettopp kasta fjorårets utgave som jeg hadde slengt rundt hushjørnet. Jeg er jo et ordensmenneske;-) Her er vi på vei til Halloweenparty.

Jeg kasta på meg noe i siste lita. Viste seg at jeg var den eneste voksne som hadde kledd meg ut. Litt ivrig.

Vurderte hestehodet. Men var redd det ville satt for dype spor. Batman og bia hans jogga rundt. Minsten spiste det han fikk på trapppene til folk. Så dette kunne ta litt tid. Og han var til å spise opp selv...

Her en sliten men smårusa liten bie på vei hjem. Mens Batman tror jeg sprang i sirkel og sikksakk for å fyre av litt sjokolade før leggetid.
Kosen fortsatte på fredag med pizza hos svigers. Tror jeg dubba av litt i sofaen der. Kom hjem og fikk lagt ungene. Mannen skulle da ha seg et glass velfortjent cola. Og jeg hadde glemt å kjøpe colaen hans. Var en skandale. Han ble sur og jeg ble enda surere. Her i huset har vi trappa ned på colaen, men en flaske på fredagen er belønningen. Jeg skulle nå kjøpe cola for en hver pris. Han tok et glass saft i stede sa han. Fant meg ikke i det. Var sikkert på at han var sur så rygga ut av gården så grusen skvatt. Her skulle det bli cola om vi begge skulle grine. Kjøpte en 4 pakning og slang demonstrantivt på benken. Så mannen gliste. Jeg var ikke der enda. Tok og rista en flaske når han ikke så og gliste litt. Innså da at jeg var smålig. Stod spent og fulgte med om det brusa når han spretta den. Oppdaget mitt psykopatiske trekk og forventningen var til å ta å føle på... Med det humøret meldte jeg meg litt ut resten av den kvelden.
Og lørdagen var det bare å fortsette den gode vanen med å ha beina på bordet...

Bare en dag igjen til 5 åringen heretter blir kalt 6 åring. Han gleder seg enormt. Ser frem til pary og å få fylt opp legokontoen. Fikk i år være med å velge sin egen gave. Det var stas. Og hvilken gave til mor og far. Det var 40 % på all Legoen denne dagen. Forventningen var til å ta å føle på...

Litt shopping. Det ble for mye for han her.



Slutta å sove på dagen, men han vet råd. Her har 5 åringen fått til jobb å passe på broren sin mens vi pakka varer.
5 åringen fikk lov til å bygge Lego når han kom hjem. En liten strek i regninga for han var at kjæresten hans skulle ha en date med han denne dagen hos oss;-) Han la fra seg Legoen og underholdt henne i tre timer:-) Når hun ble henta så sa han: "Da kan jeg endelig bygge Lego igjen!" Skulle bare holdt den tanken til kjæresten var ute av døra så hadde det vært perfekt;-) Men virker ikke som de bryr seg om slike spydigheter i forholdet sitt:-)
Spurte sønnen om han trang hjelp til å bygge. "Ja gjerne mamma jeg synes det er så koselig når vi bygger sammen:-)"  Hvem kan motstå noe sånt da. Men han slutta ikke der. "Du er ei sånn skikkelig byggejente du mamma. Du er skikkelig god på å bygge lego.."
Litt seinere stod med en fyrrig italiener og en amorøs franskmann.

Har litt humør å ta igjen. Og skylder mannen at jeg blir litt småglad så drar over halve Europa i dag for han...Har da vært smart nok til å ha barnebursdag i Eventyrfabrikken i morgen;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar