torsdag 6. desember 2012

Ny ordfører i byen...

Hatt noen hektiske dager med noe på tapetet hver kveld så blogging har måtte vike. Men er så i møtemodus etter siste dager at jeg kjører en møteprofil på bloggen i dag. Er vi alle mann alle her i dag? Kan først takke for godt oppmøte;-) Og da er møtet satt...Var noe sånt jeg hadde tenkt meg...
Begynte tirsdagen med en 5 års kontroll på elstemann. Gleda meg litt til det. Visste det ble litt testing. Følte det like mye, og om ikke mer som en test av mine egne evner. Kjente på meg at dette kunne bli en tøff dag;-) Kom til å ta det personlig hvis ikke vi scora på topp. Hadde nesten lyst til å heie på sønnen der jeg satt ytterst på stolen å trippa men greide å holde helt kjeft...Etter noen balanseøvelser og motoriske tester fikk han den sedvanlige skryten som er obligatorisk på en helsestasjon. Både kjapp i hodet og motorisk god. Jadda! Han ligner jo på morra si;-) Går rett til hodet på meg i hvertfall;-) Fikk spørsmål om å skrive navnet sitt...Å nei! Tenkte jeg. Spør om noe annet da. Om han kan tegne Batman og Spiderman i stede.."Ja det kan jeg!" Sier sønnen klart og tydelig. Kjekken skrev navnet sitt helt korrekt og morra satt å gapa. Der fikk jeg den;-) Det er sånn en mamma bør vite...Videre fikk han spørsmål om noen grønnsaker og frukt. Hva spiser du da spurte helseøsteren..Å ja jeg spiser brokkoli, gulerøtter epler og bananer sier han...Vel...Tenkte jeg..Mamma er jo også vant til å bende bittelitt på sannheten når det gjelder kosten så lot det passere;-) Han havnet og i en liten glidelås diskusjon med helsesøsteren om hva han kunne og hva han var villig til å lære. Han stod midt på gulvet og demonstrete hvilke type glidelåser han kunne. Og var ganske tydelig på at han ikke gadd å lære noe mer om glidelåser...

Har ikke så mye bilder i dag, men tenkte jeg kunne by på beskytterne av pepperkakehuset. Kjekk liten gjeng det her..

På kvelden skulle 5 åringen i barnebursdag. Og denne gangen skulle jeg være med. Nei, mamma du må være hjemme sa han. Ja men jeg skal bare drikke kaffe med de andre mammaene. Var da litt usikker på hva jeg følte om det selv... Vet jo egentlig ikke hvordan han oppfører seg på fest siden vi avlevere og reiser for tiden...Har den samme praten i bilen på vei til bursdag som alltid. Du må huske på å sitte pent og spise med skje å takke for maten. Han skulle gjøre det lovte han. Alle foreldre sier pliktskyldigst når barna blir henta etter bursdag..."Joda det har gått så fint med barnet ditt;-)" Meg inkludert..Nesten selv om ungene fått både skrubbsår og blåveis inntil de blir henta igjen. Har ikke hørt noen har sagt: "Nei du det har ikke gått så bra i dag. Ungen din er både grisete og bråkete..." Og oftest kan det være greit å være uviten om det og...En liten pekepinn er at man bare blir invitert en gang kanskje?:-) Virker som det er en uskreven regel og overenskommelse mellom foreldre...Men i dag skulle jeg få se den usminka sannheten om bordmanerer, prupping mm. Oppdaget nok en ny ting i dag. Sønnen min danser breakdans;-) Og en vet det har vært en bra fest når han gjemmer seg bak noe rosa tyll når vi skal hjem og leker mor, far og barn. Da er det på tide å dra hjem;-) Og som vanlig tar han en tur innom bordet og får med seg proviant til hjemturen...

Onsdag:  Henta unger i barnehagen og 5 åringen hadde hatt julebord i barnehagen. Har du spist noe godt da spurte jeg. Ja brødskiver og litt pepperkaker. Ikke noe annet lurte jeg på...Han: "Neeii!" Men så på bildeoversikten at han hadde vært på kirkebesøk og jammen spilte han ikke Josef i et julespill. Og på et annet bilde sitter han med en tallerken med pølser og mye annen snaddermat og spiser??;-) Synes jo at julespillet og kirken burde være noe å fortelle om, men neida..Han sa bare når jeg spurte: "Ære være Gud i det høyeste":-) Han har to helt separerte liv. Hjemme og på "jobb" Viktig å skille jobb og fritid, men får vel være grenser;-) Må ha bildebevis for å finne ut hva sønnnen min gjør om dagene;-)

På onsdagen tenkte jeg at jeg skulle slappe av...Mannen jobbet overtid. Hadde ikke rekt å dusje på morraen engang. kl 1720 prata jeg med naboen som skulle på møte på skolen om nye skolekretser. Har fått brevet jeg og men bare skumlest det og ikke fått med meg det.. Møte var kl 18 og jeg stod med to småunger uten barnepass og. Og dette var et veldig viktig møte. Svigerfar møtte på kort varsel og jeg var mindre enn vanlig glad for å gå med hette på jobb. Så nå skulle min mangeårige rutine med hårspray komme handy. Gikk løs på den umulige oppgaven og så sånn nogelunde samla ut når jeg ankom møte kl 17.55. Men oppdaget til min forskrekkelse at jeg hadde genseren på vranga...Møte var en varsko på hva som kan komme. Skolekretsene kan bli endra pga av for stor tilflytning og utbygging på Hovenga. Og eventuelt nye planer om skolekretser involverer selvfølgelig oss...Og det engasjerer meg så til de grader. Tiden for å sitte hjemme å være irritert er over. Har nå en langsiktig plan om å overta ordførerkjedet om noen år. Og det første jeg skal innføre er et nytt kjede...Her er et mulig forslag.


Går for fornying i alle ledd. Ikke noe i veien med å innføre litt stil i bystyret;-)Viktig å sette seg små oppnåelige mål;-) Hva med liveblogging fra bystyresalen?:-) Og etter siste måneders mediedekning virker ikke politikken slik jeg trodde den var..Kan ikke beskyldes for å være kjedelig i hvertfall. Nå må jeg i gang med å kartlegge mine motstandere...Og ikke minst bestemme meg for en politisk retning.

Torsdag: Nytt møte i dag i FU. For de av dere som har skydd slike ting som meg tidligere så mener jeg det står for Foreldre Utvalget. Og i denne sammenheng i barnehagen. Hadde en plan om å gjøre meg litt usynlig i dag.  Hadde kanskje vært lurt og ikke ta på meg advents farga bukser da;-) Forsøkte å synke bort i mengden, men det var fånyttes i og med at det var bare fire av oss på møtet. Pluss det at jeg ikke greier å holde kjeft...Men kom helskinna ut fra møtet uten å påta meg noen nye oppgaver for denne gang. Har forberedt mannen på at jeg kommer til å dra han frem i lyset. Han som har den flotte barten nå. Må jo vises frem og nytes;-) Kommer til å bli den perfekte ordfører ektemann med den stilen jeg har tenkt å innføre i Porsgrunn etterhvert...
Men nå står julebord forberedelser på tapetet. Skal på operasjons avdelingenes julebord i morgen..Skal se om det blir litt bloggsnadder derfra;-) Her er litt av utstyret for julebordet.


Og da er møtet heva...Neste planlagte møte lørdags kveld..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar