onsdag 26. desember 2012

The jolliest bunch of assholes...

Førjula starta så fint med at jeg ved en feiltakelse sendte mail til hele Sykehuset Vestfold. Vet ikke, men vi snakker om kanskje 4000 ansatte her?! Det positive var at jeg fikk endel god jul meldinger tilbake. Fikk noen hundre svar. Tør nesten ikke å åpne mailen etter juleferien. Noen var ikke så hyggelige. Så ut som det var en trend at jo høyere opp i systemet en kom og jo mer fancy titler de hadde jo krassere var svara:-) Tolker det som at de har minst humor jeg. Det er vi på grasrota som har det mest gøy antageligvis:-) Hvordan jeg greide kunstykket og sende mail til så mange mennesker med et tastetrykk aner ikke jeg, men nå har jeg et talerør hvis jeg har noe på hjertet til Vestfold...Vurderer å sende noe som at dere trenger ikke gå på jobb i morgen for Sykehuset Telemark har overtatt driften:-) Knivinga mellom Vestfold og Telemark er litt som elefanten i rommet som ingen snakker om...Men jeg har nå mailpower over Sykehuset Vestfold;-) Må bare bruke den klokt...




Men nok om det. Var kun få dager til jul og jeg hadde ikke kjøpt en eneste julegave. Hadde presset på meg  å dra det i land på to dager for hadde en plan om å kose meg de siste to dagene før jul. Har en spareavtale på kortet som er slik at hver gang jeg trekker kortet så overføres penger til sparekontoen min. Regner med at jeg har spart svimlende summer i det siste...Overhørte en annen i butikken som sa at det var tanken som teller. Håpet på at alle huska det når pakkene skulle åpnes. For noe sprøyt tenkte jeg. Har tenkt masse på gaver i det siste. Kommet selv frem til at alt jeg ønsker meg til jul var et par virituelle geiter og at husstanden holdt seg friske. Og en champagnekjøler som den materialistiske jeg er:-)
Kjøper inn store kvanta med pakkelapper og julepapir hvert år og glemmer det industripartiet jeg har gjemt innerst i boden de to foregående åra. Har bare mista fatningen i en butikk i år. Der en butikkansatt stiftet en stor kvittering på gaven. Kan ikke være meningen og flashe prislappen på en gave..Måtte forklare det ganske inngående mens jeg desperat prøvde å beholde julestemningen. Alt var lagt til rette for det i butikken med litt røkelse og pepperkaker i en skål på disken mens høytaleranlegget spydde ut julesanger som får den mest hedenske til å ønske seg en tur til Bethlehem.  Som den helsearbeideren jeg er så tar jeg aldri prøvesmaker eller pepperkaker av felles skåler. Vil jo ikke bli syk...Men gikk på en smell der. Gikk og kjente på romlende mage. Minsten har tatt det litt lenger. Er kjent for det han;-) Omgangsyke demonstrert i egen seng så til de grader. Vi snakker om at jeg lukket døra til rommet hans bare for å samle meg og legge en plan før jeg gikk til verks. Videre demontrasjon av omgangsyke gikk til ekstrasenga og tilslutt vår seng.  Kl 4 om natten lå vi alle uten dynetrekk og med senga full av håndkler. Livredd for å slippe en liten prupp. Det er da man kjenner julestemningen kommer smygende.

Dette er favoritt klippet fra favoritt julefilmen min....Perfekt til å få en kickstart på jula;-)



Og var glad det enda var to dager til julaften;-) Fridagen min på fredag gikk i vasken. Tok meg i å sitte å irritere meg over en gullfisk som aldri møter opp til måltidene. Han gjemmer seg ved pumpa når det er foringstid. Ikke normalt å irritere seg på en gullfisk vel..Men har følelsen av denne jula blir alt annet enn normal;-)

På tom mage så orker minsten tross alt og støvsuge litt. Eneste trøsta han har er å dra den rundt hele dagen og får vi besøk kan jeg alltids skylde på at vi holder på å shine huset.



Mens jeg springer etter og dekker til  med håndkler der han befinner seg mens elstemann er høy som et fjell av og fått minstemann sin sjokolade i julekalenderen og...

Kun to dager igjen til jul og mye å gjøre. På slaget kl 0400 kom elstemann med omgangsyke og nøyaktig kl 0405 satt jeg igang. To dager anføttes på sofaen med bøtter kom jeg og elstemann oss gjennom de siste juleforberedelsene;-) Var kommet til et punkt jeg ikke trodde jeg ville overleve til julaften og brydde meg ikke så mye heller. Men 5 åringen klynka at han likte gaver selv om han var syk...Mannen sprang rundt som et piska skinn. Juletrebestilling fra meg som jeg ikke tar så lett på. Må være Disney tre eller ingenting. Og føler mannen leverte varene:-) Samtidig som han måtte hente vann og andre remedier til oss og passe minsten som nå var blitt syk igjen...

Og her er husnissen vår. Følt meg litt smurfete i det siste men har til gode og finne frem smurfe ølsangen i jula... Og selvfølgelig er Spiderman med. Blir ikke ordentlig jul uten;-)






















Seint på lillejulaften kvikna vi til og støvsugde til jul. Og pynta tre. Det var jo tross alt jul. Timing is everyting;-)




Kvelden før kvelden så sitter jeg og mannen og diskuterer filmvalg. Han vil se Dødlig våpen 4 og jeg vil se The Holiday. Synes strengt tatt mitt filmvalg var mer julete. Men endte med Dødlig våpen 4. Tenkte et øyeblikk at det kan bli mer virkelig enn han håpa på;-) Så vi kosa oss skikkelig...Pus hadde sin egen kos. Hører det plasker fra juletreet. Må etterfylle vann hele tiden fordi hun drikker det opp...Bedre enn i fjor da den andre katta vår tissa på juletreet:-)


Julaften og tross dårlig form var det som blåst bort når jeg så øya til 5 åringen som var helt yr av at nissen hadde vært der og alle forventningene som lå i lufta. Han gleda seg som bare en 5 åring kan. Eneste julebilde av ungene samlet...


Nissen kom og gikk og alle var fornøyd. Så nissen klassa litt vel mye på en av gjestene. 5 åringen synes nissen er magisk og hvem setter vel ikke pris på litt magi.


Opplevde litt magi selv og. Nå skal det bli seriøst her for nå er redskapen i hus:-)

Fikk ingen virituelle geiter men mye annet fint. Jeg fikk blant annet et gavekort på 300 kroner på et lokalt treningssenter. Da lo jeg godt;-) Skal gå for en time som koster 300 kr. Skal ta en super duper power ultra shit monster time. Skal se hvem som ler da;-) Mannen fikk det samme:-) Noen prøver å fortelle oss noe tror jeg...

 5 åringen fikk det han ønska seg aller mest til jul. Batman drakt. Her er deler av den.



Og han kom med det geniale forslaget om at vi kunne bruke hans nye Spiderman walkie-talkie.


Jeg kunne sitte på rommet hans og bygge lego mens han satt i stua og så kunne jeg bare kalle opp han hvis jeg trang hjelp...Alright:-)

På vei til juleselskap nr 2 der minsten og pappaen måtte melde pass. Satt 5 åringen og jeg i bilen så kom mannen springende. Da hadde minsten stakkar kasta opp ut over hele sofaen og store deler av gangen. Og han trang merkelig nok litt hjelp. Da fikk jeg endelig gjort noe julete. Fikk vaska sofatrekka 1. juledag. Pluss helvask av gangen. Ikke værst. Så det ble rent til jul alikevel. 2.dag så avlyste vi resten av selskapene og holdt oss hjemme. Men 5 åringen kjører på den partyløva han er:-)
Så langt har det vært en tøff jul på det fysiske planet og føler meg litt frynsete i nervene. Men det har jeg nå vært før og ridd den av. Nå er det tid for ungene og pleie helsa og de nye lekene sine. Føler på meg at dette blir den beste romjula i manns minne;-) Så etter et kveldsmøte på legevakta på meg og minsten føler jeg at denne journal teksten snart kan avrundes. Prognosen så langt er lovende... Så tilbake til lillejulaftens filmvalg som endte med Dødlig våpen så har vi har ikke tatt livet av hverandre enda. Øyner at det ligger mye mer morro fremfor oss. Gullfiskene og jeg har blitt venner igjen og jeg har funnet frem sykepleieren i meg. Den er sjelden fremme;-)
Har ikke pynta ferdig til jul enda og ikke bakt en eneste kake...Men det er kanskje litt for seint nå;-) Kanskje neste år...Da blir alt så mye bedre:-)

Status jula så langt:

  • Omgangssyke: Check, check, check.
  • Mistanke om svineinfluensa: Check.
  • Mistanke om Ebola og spanskesyken: Check
  • Kontakt med helsevensent: Check.
  • Alkoholenheter: Null.
  • Vekttap: check.
  • Kontakt med magiske vesner(nissen): Check.
  • Mental status: frynsete.
  • Batteristatus: Null.
  • Julestemning: Gleder meg til julen 2013;-)
  • Matbeholdning: Tom for melk og brød, masse øl rødvin mm igjen. 
  • Våkenetter: check check.
Konklusjon så langt (Grizwalds):

When Santa squeezes his fat white ass down the chimney tonight we`re gonna be the jolliest bunch of assholes this side of the nuthouse...


2 kommentarer:

  1. Takk for en sårt tiltrengt latter (sjøl om det gjør vondt) her æ sitt og hosta på femte dagen. Vi e vel frisk begge to t vi ska på jobb om ei ukes tid :)

    SvarSlett
  2. Huffda..God bedring! Føler med deg! Sliter med å komme meg etter Ebolaèn men øyner lys i enden av tunnelen nå. Håper det bare ikke er sånn lys som "gå mot lyset";-)

    SvarSlett