torsdag 18. oktober 2012

Back in business...

Situasjonsrapport fra husmora på Hovenga. Denne uka trang vi bare en overnatting borte. Takk til svigerinna som tok oss inn og lot oss nesten overta huset:-) Vi pakker ikke lett selv for en overnatting. Nå vet vi hvor vi kan komme neste gang hvis det blir behov:-) Og kjenner jeg den flaksen vi har så kommer vi nok igjen:-)

Nå er røra på plass og noe begynner å likne på normalen. Flytta hjem igjen.
Se det er ferdig! Ble det ikke fint!:-)



Et par Thuja busker så er vi der. Vi bidrar jo fremdeles med litt underholdning til nabolagets pensjonister ved at gravemaskinen visstnok satt seg fast i all leira. Trang heisekran for å få den løs. Så nå må resten vente på en tørkeperiode før søla blir smurt utover sånn nogelunde jevnt. Som vanlig god timing med været. Men sånn er det jo å bo i et land for spesielt interesserte...
Dette begynner å ligne på en rørlegger blogg. Satse på at jeg får noe nytt som opptar meg snart. Kjenner at jeg vet mer om rør, tilbakeslagsventiler, overvann enn jeg har behov for. Mannen synes jeg blander meg litt i overkant. Kommer på befaring som reine arbeidsformann ved dagens slutt og stiller ubehagelige spørsmål:-) Greier bare ikke å la være. Mitt behov for kontroll i denne rørete situasjonen...

Fikk telefon fra barnehagen i går at minsten var syk. Tenkte jeg skulle snike meg usett inn i barnehagen slik at 4 åringen ikke så meg. Men med en barnehage full av små tystere så var ikke det lett. Kan fatte at de får med seg alt. Jeg har ingen lett gjenkjennelig bil heller. Alle har jo sånn bil. Gikk bakveien, men alikevel:-) Så fikk med meg to unger hjem, en syk og en propell som jeg bare fikk lov å titulere Batman den dagen. Lasta opp bilen med Batmann og Jokern i baksetet:-) Neste gang så gjør jeg en avtale med de ansatte i barnehagen at de får stappe minsten gjennom hekken så står jeg klar på andre siden av hekken:-) Slik at jeg kan rømme barnehagen usett:-) Vært hjemme med syk minsten i dag. Han har sovet i 5 timer midt på dagen. Ny rekord. Da limte jeg sko som en tulling. Så nå er jeg ferdig 2 dager før deadline. Første gangen jeg har rukket noe som helst i god tid.

Hatt besøk i hele dag av denne fine familene. De hever ikke et øyebryn når jeg snakker til de engang. Er litt redd for at de skal sette seg fast i søla men...Hadde jeg vært de hadde jeg funnet meg en litt mer næringsrik hage:-)


Mannen jobber overtid i dag. Før når han jobbet overtid betød det litt kosetid på meg. Men nå har det fått en litt annen betydning;-) Var på butikken med ungene og spurte 4 åringen om vi skulle kose oss litt i dag siden pappa jobber overtid. Vi ble enige om å kjøpe sjokoladekake. 4 åringen: "Og mamma jeg skal ikke si det til pappa!" sier han høyt, med utestemme midt i butikken. En mann som gikk forbi humra i skjegget. Jeg prøver å rette opp inntrykket. Selvfølgelig skal du si det til pappa og pappa skal og få :-) Skjønne hvor ungen fikk den ideen fra?;-)

4 åringen la merke til at det mangla en bit av kaka.


Ungene måtte vente til etter middag, men jeg er voksen og står på kjøkkenet og sliter så jeg unna meg et stykke. Fikk streng beskjed av 4 åringen at det ikke var lov. Og i grunn så angra jeg når jeg skulle spise middag. Var jo ikke sulten lenger...Fikk smake min egen medisin..

Arbeidsfordelinga her har siste uke vært veldig tradisjonell med mannen jobbene med rør mm i kjelleren og jeg har tatt meg av ungene. Etter en uke med kveldstell på løpende bånd hadde jeg en plan og få de gørr tidlig i seng. Så jeg fikk ungene rekord tidlig i seng. 4 åringen stelte seg foran barnetv. Alt var timet og tilrettelagt. Begge var under dyna kl 1835. 4 åringen fikk til og med sove i vår seng. Bare for at alt skulle gå som smurt. Mamma skal ha litt alenetid og blogge. Pluss at jeg har noe sjokoladekake jeg må bli kvitt før mannen kommer hjem...
Har jo planlagt en liten rørsermoni nå som vi har dagens standard i hele veien. Og rørete ble det...Om ikke annet underholder jeg meg selv...



Kunne jo dra til med finskoa og. Liker litt sermonier selv om jeg er helt alene om det i huset:-) Forta meg og rigga meg til før mannen kom hjem. Ble bare avbrutt av to kakeselgere på døra midt i fotosession. De synes sikkert jeg hadde gilde innesko...Kunne desverre ikke kjøpe småkaker fulle av palmefett og med holdbarhet til 2040. Her i huset har vi bare kort. Vet knapt hvordan sedler anno 2012 ser ut engang.

Ellers ser jeg at vi kommer til å slite med søle helt til snøen kommer. Så ut som om katta hadde steppa eller hatt gjørmebrytning på stuebordet med sølelabber. Og ungene må bæres opp trappa for å unngå søle. Vi opererer nå med søle/leire sone og "ren" sone. Ringer det på døra bør jeg strengt tatt skifte til gummistøvler for da begir jeg meg ut i sølesonen. Og sånn vil det være en stund. Men hva gjør vel det. Ungene elsker søle og vi voksne elsker kloakk som ikke er hevngjerrig.

Soveprosjektet til mannen har bokstavelig talt gått i dass denne uka. Prøver igjen neste uke med hans ville påfunn om at vi skal være i seng til kl 2200 hver kveld...Mannen har ikke kommet hjem enda. Når han mener overtid så mener han alvor...Jeg ringer hjem og sier jeg må gå overtid når jeg må gå 10 minutter over:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar