onsdag 23. januar 2013

Skal få en dag i mårå med tinte brød...

Ukehandel har vært en stor utfordring å få til her i huset. Vanskelig gjennomførbart. Men med et skyhøyt matbudsjett basert på spontankjøp så var det på tide å ta rev i seila. Det idiotiske var at jeg hadde lyst på noe godt til kveldsmat i går. Satt igjen med denne her.


Hvem kutter opp en ananas på en tirsdagskveld...Det var valget mellom denne eller lett yoghurt. Eller noen nøtter igjen fra jul...Droppa det og tenkte hvor glad jeg var for ukehandel;-) Hadde i grunn lyst på druer, men det må vente til neste innkjøpsdag. Her er vi beinharde...Er i grunn ikke så glad i forutsigbarhet, men tror lommeboka vil nyte godt av det:-)

Oppstod en liten krise i dag. Skulle lage Wok og rigga meg til for den store kuttejobben. Avtalen var jo at mannen skulle ta seg av den type matlaging. Men han trenger Nicer Dicer Slicer først:-)  Han har ikke fått rota seg til å bestille den enda han. Det skulle bli så mye mer matlaging fra den kanten når han bare fikk rett utstyr i hus. Virker ikke som han har det travelt med å bestille den heller;-) Så skal det kuttes her i huset så må nok jeg gjøre jobben hvis ikke blir det nattmat. Som sagt rigga meg til og skulle til å kutte opp chili men den fant jeg ikke. Sånn er det med ukehandel. Glemmer man det så blir det ikke noe av den dagen. Kjører en beinhard linje. Må vente til neste handledag. Så da ble det pannekaker i stede. Det tragiske med pannekaker til middag er at alle forskyner seg mens pannekakene lages fortløpende og den som lager står alltid igjen med tom tallerken:-) Og det er grenser hvor lenge jeg gidder å flippe disse kakene som jeg ikke kaller middag engang. Stod der med den ensformige oppgaven i min egen verden, mens resten av huset spiste seg mette. "Alle" var ferdig og mannen begynte å rydde av bordet. Jeg stod der litt slukøra og lurte på om ikke det var meninga at jeg skulle få sitte å spise pannekaker og. Han hadde visst glemt meg. Sånn er det når du jobber så usynlig og i kulissene som meg... Merker nesten ikke at jeg er i hus..;-) Glemte fort hvorfor jeg var fornærma når mannen tok med ungene og bada de når tjenerskapet( les meg) skulle spise. Var det roligste måltidet jeg har smakt på lenge. Ingen som prøvde å ta maten min eller si æsj til maten min eller kaste opp på meg eller den jeg liker best; velte tallerkenen min. Bilde er ikke fra dagens middag siden jeg ikke tok del i den, men beskrivende for hvordan middagene kan utarte seg. Ikke hver mann sin tallerken her i huset:-)


Men uansett var nok de beste pannekakene jeg har smakt. Tok sjansen å forlate tallerken helt utpå kanten av bordet og henta meg noe å drikke bare fordi jeg kunne;-)

Men er jo optimistisk til mannen matlage fremtid og han bør ha i mente her er de  råvarene jeg jobber med. Dette er en basillikum busk.

Kan ikke si jeg ikke er optimistisk. Regner med at den blir fyldig og fin igjen snart...Føler det på meg. Skal følge opp denne slanke basilikumkvasten på bloggen fremover for å se om mine instinkter slår til. Noe må vel gå etter planen her og snart;-)
Her er også noen prosjekter dere skal få gleden av å følge. Mine to orkideer på orkidekirkegården min.


Har god tro på han til høyre. Der er i hvertfall greinene nesten grønne. Tenker dere gleder dere til å se min grønne fingre i sving:-)

Noen skulle rydde rommet sitt i dag og opplevde det som virket som en gigantisk katastrofe som overgikk alt annet. Mistet brannstasjonen sin i gulvet så da må repratørene inn i bildet. Jeg er jo egentlig husets offisielle Lego reparatør. Men lot mannen få vise seg litt frem og..Skjer store ting på Hovenga denne uka også som dere skjønner.


Kom på mist to tilstander det ikke er lurt å kombinere med sosiale medier i går. Er å kjede seg eller å være småfull online. Værste kombinasjon må være småfull og kjede seg samtidig. I går var jeg klink edru men kjeda meg. På tide å endre profilbilde tenkte jeg. Fikk en lysende ide å vise meg fra en av mine bedre sider;-) La ut Batman bilde av meg selv som profilbilde.


Mannen en drøy time seinere: "Ser det er noen som tror de er superhelter på face her:-) Makan er 40 år og og med det profilbilde!:-)" Kom det tørt fra han...Er for det første bare 39 år. Her i huset runder vi visst alltid oppover når det kommer til alder. Har hørt at mannens alder fort vekk blir runda opp til snart 50 og at sønnen min er snart 13:-) Kunsten å overdrive med alderen kommer fra mannens side av familien:-) Fikk meg til å tenke litt. Skal det å bli 40 år gi meg mange nye begrensninger? Er det slutt på morroa da? Har sett for meg at det er da det virkelig begynner jeg:-) Jeg forklarte meg sånn at hvis jeg ikke kan gjøre som jeg vil når jeg snart er 40 når kan jeg gjøre det da:-) Har jo lagt bånd på meg selv i 39 år nå;-) Mannen var jo enig i min tankerekke eller så orka han ikke å prate med meg mer;-) Men han er jo en klok man for han er jo snart 60 år!;-)

Men nå går øya i kryss her snart. Vært oppe siden kl 0500 og nesten alle rakk å spise frokost hjemme på tross av at jeg hadde glemt å ta opp brød fra fryseren. Også en ulempe med ukeshandel. Alle brøda i huset er frosne;-) Kjefta på mannen for at han ikke hadde tatt ansvar på brødfronten. Han synes det var litt pussig at han får kjeft hver gang det skjer...Noen må jeg jo kjefta på når jeg må spise ananas og nøtter til frokost:-) Satt i sofaen og venta på at vi kunne reise til barnehagen..En helt ny opplevelse for denne gjengen. Og ungene var ikke først i barnehagen engang;-) Prøver å dyrke vinnerinnstinktet til 5 åringen. I morgen vinner vi nok og kommer først i barnehagen;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar