søndag 27. januar 2013

Fra The Dark Ages til friskus på en helg...

Fredagen startet bra...Pizza hos svigers..Så da satt jeg igjen med en kjøttdeig jeg ikke vet hva jeg skal bruke til;-) En strek i regninga var at jeg jeg fikk telefon på jobb fra barnehagen at minsten var blitt syk og måtte hentes. Bare til opplysning til barnehagen så har han vært i toppform hele helga!:-)

Når ungene var lagt fredag ble jeg så yr at hadde jeg en funnywalkes for mannen. Han tippa på Marve Fleksnes. Som alltid:-) Utrolig treffende. Følte meg som Marve og. Det som er skremmende er at jeg har hørt det før. Ikke akkurat det spenstigste komplimentet jeg har hørt...
Runda av fredagskvelden med pinlige sykdommer på NRK3 mens mannen surfa nettet etter Sweetdeals. Han fant en madrass utviklet av NASA som skal forhindre snorking. Han tenkte det var noe for meg... Blir nok litt fjollete og optimistiske når fredagen kommer her i huset. Håper fremdeles på å sove lenge på lørdag og søndag...5 åringen spurte om det var lørdag når han la seg fredagskvelden. Greide ikke helt å svare han for av tidligere erfaringer vet jeg at han sover lengst når han tror han skal i barnehagen. "Vet ikke jeg..?" svarte jeg. Han: "Skal jeg i barnehagen i morgen da mamma?" "Vet ikke jeg.."svarer jeg med litt tykk grøtete stemme. Han vet at mamma juger men fortsetter å spørre...Og helt riktig. Bare ikke vi sier det er lørdag så sov han over en time lenger enn minsten og meg. Godt for han det:-)

 Kl 7.30 sitter jeg og minsten med følgende dilemma om vi skal støvsuge eller spille elgitar...


Begge deler vil vekke resten av huset...For en med støvsugerfetish var valget enkelt, men jeg ville heller spille elgitar. Var jo lørdag.
Har regna litt på det. Er 3 uker siden jeg sov lenge...Føler det er min tur snart..Og planta et frø av medlidenhet hos mannen lørdagen og fikk beskjed om at jeg kunne sove så lenge jeg ville på søndag:-)

Har ikke stått på langrennski på 19 år og 21 dager. Grunnen til at jeg husker det så eksakt er at jeg lånte noens ski og knakk de. Pluss at jeg var blakk..Men nå er jeg på sporet igjen. Heiv oss rundt i dag og kjøpte oss nye ski. Mannen i butikken ville jo selvfølgelig sende oss ut derfra med dyrere ski. Men bare nikka mot småfolket og han skjønte tegninga. Han masa ikke noe mer på å oppgradere utstyret vårt lenger etter det. Var en effektiv lørdag. Rett hjem og kle oss og ut i løypene. Kom fra mannen: "Jøss så ny og fjong du var da!;-)" Ny lue, votter, skjerf og skibukse.
Skal vi på tur så tar jeg ikke lett på det;-) Kunne jo hende vi møtte noen kjente. Og så fikk jeg brukt noe av julepresangene mine og:-)  Når vi kom frem til parkeringen så vi endel som reisete hjem når vi kom. Mannen synes det var litt flaut at vi kom så seint. Men jeg sa at vi bare later som at vi kommer fra Gaustadblikk og tok en svipptur innom på hjemveien. Ingen som bør vite noe:-) Kommer oss aldri av gårde før langt utpå dagen selv om vi er oppe før mange jeg kjenner..Ser at det kan by på utfordringer med han her. Men like blid på lørdagen i hvertfall.


Jeg dro frem blå swix og følte meg litt småproff...


Kom hjem og eplekjekk som få oppdaterte facebook med min første friskus oppdatering. Slang med bilde av skia som bevis.

Men selv det overbeviste ikke alle. Men mannen var for opptatt med å dra minsten etter seg på akebrett mens han bar stavene til 5 åringen og seg selv mens jeg gled av gårde i all min prakt bare med tanke for meg selv:-) Tror ikke det var passende og be han i tillegg ta bilder av meg da...

Søndagen starta tidlig for mannen. Kl 0510 måtte han sette beina i gulvet. Jeg lata som jeg sov. Tror jeg la inn en liten snork sånn av kuntnerisk frihet for å virke overbevisende;-) Men flaksesen som han er greide han å få ungene til å sove i vår seng frem til 8.30!

På søndagens skitur/aketur nekta minsten og flytte seg en meter. Skulle bli bært. I snøføyk og vind skjønner jeg han godt. Vi fant en rar helg å bli langrenns entusiaster på da. Skulle ikke la oss stoppe av dårlig vær denne gjengen. Mest fordi vi ikke har vett til noe annet..
Men jeg og 5 åringen tok en runde i sporet. Han beina og ropte: "Er jeg bedre enn Petter Northug nå eller mamma!?" Så dette er familiens skihåp for fremtiden.


Endte med en ski i øye og så gikk vi slukøra tilbake. Ble en kort tur i dag..Kom som dagen før, seint av gårde. Men er nå blitt betatt av Norges nasjonalsport. Hadde stilen inne synes jeg selv...Hinta kraftig om det til mannen. Venta på bikjenning. Det gjør jeg enda for å si det sånn.

Kan se tilbake på en helg med to skiturer og null alkoholenheter. Føler jeg kommer ut av the Dark ages og inn i friskusverden snart....Er nesten i fare for å bli en sånn ufyselig friskusblogger nå;-) Men for å jekke det ned noen hakk så sovna under barnetv i dag og. Har vært på gråten to ganger i helga pga feilslått barneoppdragelse;-) Hadde en særldeles smakløs og mislykka søndagsmiddag som ikke var lagd fra bunnen engang. Posesaus i går og planlegger omelett til middag i morgen med winerpølser til. Så som dere skjønner er alt ved det samme. Har bare fornya meg litt på blomster fronten...



Lovte en oppfølging av Basilikumbusken min. Som jeg så optimistisk trodde ville komme seg igjen..

Den sliter mer en noen sinne. Er et trist syn...Den jeg tenkte skulle bli et positivt tilskudd på bloggen. Men har mislykkes før og gitt opp jeg;-)

Hatt vedsamtalen med 2 forskjellige naboer i helga. Den går noe som det her..Naboen: "Hvordan klarer dere dere med ved i vinter da?" Jeg: "Joa klarer oss litt til, bare ikke kulda fortsetter" Vi blir enige om at vi skal greie å få tak i mere ved...Mens innerst inne har vi begge angst for å fryse i hjel...Hold ved korta tett til brystet eller så har man noen som ikke kommer for å bomme sukker, men en sekk ved:-) Ved er hard valuta i nabolaget;-) Når jeg tenker meg om har ingen kommet å lånt noe av oss før.  Men jeg har lånt melis, egg, sukkerkulør og melk mm. Så nå føler jeg på meg at de kommer snart for å innhente gjelda mi i ved! Merkelig det der at to av de nærmeste naboene ville vite vedstatusen vår!;-) 
Venter med å fyre til jeg ser naboene har lagt seg nå. De må ikke vite at vi fremdeles har så mye ved igjen at vi kan fyre for kosen skyld;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar