torsdag 15. november 2012

Get the party started...

Skulle egentlig blogga i går men måtte kaste inn håndkle. Hadde barneselskap med 11 unger i alderen fra 4 til 5 år. Kjenner hvilepulsen øker bare jeg tenker på det;-)

For de fleste av dere bør jeg ikke utdype det noe mer, men til de av dere som sitter med en liten tass på 1 år må jeg advare. Dere ser frem til det nå og synes helt sikkert det skal bli skikkelig koselig. Dere må stålsette dere og forberede dere mentalt :-) Det begynner rundt 2-3 års alderen. Her er en liten statusoppdatering  jeg hadde på facebook etter en bursdagfest vi var på i 2010:

Vært i 3 års bursdag med 2 og 3 åringer. Vet det har vært en bra fest når noen kaster klærne, andre hiver møbler over hekken. Og andre skal danse på bordet:-) Nesten som voksen fest det;-) Lurer på hvordan jeg fikk sjokoladekake på ryggen...Skal ikke huske alt etter en god fest....


Begynte dagen med å blåse opp ballonger. Var vel ikke spesielt lurt og kjøpe ekstra store eller som det stod på pakka, gigantiske ballonger. Har ikke ballongpumpe. Det er for pingler. Kjente det prikka i tærne, fingre og leppa. Måtte sette meg ned i tilfelle jeg svima av:-) Var vel ikke det lureste jeg har kjøpt.



Første bud for å overleve en bursdag med småfolk er å få inn forsterkninger. Vi hadde satt bort minsten til mormor så han ikke skulle skade seg;-) Fikk inn tante som forsterkning pluss meg og mannen. Vi hadde noe å gjøre alle sammen nesten hele tiden. Jeg rusta meg opp med en fotballfløyte. Var to unger som prøvde å knabbe den fra meg opptil flere ganger. Men den var min!:-) Stryke shorte til bursdagsgutten var totalt unødvendig. Tok 2 minutter så gikk han i Spidermann drakt, og en tok på seg Buzz lightyear drakt, en i tiger, og en i bie drakt, klovn og pirat. Og vi var igang. Ha leker på lur. Partyleker er et must. Ha kontroll! Det er nesten en umulig oppgave, men prøv for det. Partylekene tar ikke så lang tid som du hadde tenkt. Unger med høyt sukkerinntak er som ildere på speed. De greier ikke å fokusere lenge av gangen;-) Om ikke i det hele tatt. 

Dette er før bilder. Temaet måtte bli spidermann.



Men dagen før så var det Batmann som hadde blitt hovedattraksjonen for 5 åringen;-) Nå har han bare å like Spiderman. Basta! Jeg heiv meg inn i debatten og gikk så langt å si at Spiderman var mye kulere enn Batman. Kommer til å bli en pågående debatt. Men han var veldig fornøyd uansett...Hang litt spindelvev nett her og der. Fortalte at spiderman hadde vært innom og slengt fra seg noe her og der. Han: " ÅÅÅÅ...Nei nå tuller du mamma?!" Men han kunne ikke være helt sikker.


 

Ikke lag mengder med mat. Og det er så absolutt lov til å jukse.


Observerte at mannen hadde fortært 2 pølser før gjestene var betjent. Han påstod at blodsukkeret var på bånn...
De fleste er småspiste, men drikker mengder med julebrus. Mat tar ikke lange tiden heller. Tenkte det hadde gått en stund og tittet på klokka og den var bare 1715 og festen begynte 1700. Et annet tips er å presisere når hente tid er. Viktig og runde av mens alle er fornøyd og ingen har skada seg... Nachspiel er som i de fleste sammenhenger ikke å anbefale. Ikke vorespiel heller. Festen skal vare fra 17 til 19 punktum;-) Ellers bør en barneburdag inneholde mat og kaker og gele. Gelen var en suksess i år. La disse på fat. 


Fikk så vidt satt dem på bordet før ungene begynte å skuffe dem på tallerkene med hendene. Rakk ikke å levere ut skje før halve selskapet spiste med hendene. Det var så gelen skvatt:-)
I år introduserte vi flasketuten peker på. Bursdaggutten synes det var kjedelig og satte seg til bords igjen og spiste mer kake. Jeg fant bare en tom juleølflaske, men så ikke ut som deltakerne brydde seg noe om det;-) Som et stikk til 5 åringen så måtte alle kysse han på kinnet og jentene var spesielt ivrig. Og han var påtatt irritert men gliste fra øre til øre. Har det på film. Så gjennom bildene i går og så en som tørka seg med slipset sitt og. Mange bruksområder for slips tydeligvis.  Servietter brukte de færreste. Ble spesielt fasinert av småjentene. De var pynta etter alle kunstens regler. Noen var slik at jeg kunne tenkt meg både antrekket og hårstylinga selv:-)
Tid for godtepose utlevering eller rettere sagt fisking. Men fisking var ikke noe vinner. Prøvde å legge ved en gammel sokk. Men når det kommer til godteri har ikke ungene humor. Føler at storparten av barnelivet dreier seg om jakten på godteri frem til de sikkert er i puberteten...Alle huska fjorårets skattejakt. Et tips er for all del og ikke legge lista for høyt for du må bare matche eller toppe det året etter;-)
Nå foreldrene kommer smiler man mest inni i seg...mens 11 unger springer til døra og lager kork for å se hvem som blir henta. Og ungen som skal bli henta stikker av gårde når korken er løst opp og blir funnet ved bordet for en siste krampetrekning med munnen full av muffins og ketchup i håret. Unger kan feste og de fester hardt:-) Fant til og med kinderegg sjokolade under do:-) Og dansemusikk ønsket var Møkkamann av alle ting..Ungene sang med de.  De er dønn ærlige og. Var en som titta ned i godteposen sin og brøyt ut: Var det alt gotteriet...Jeg hadde lagt med en refleks på kjøpet. Er da litt fornuftig oppi all galskapen..Retter opp litt av inntrykket med ølflaska til flasketuten peker på...
Sist men ikke minst: Selv om det ikke føles sånn. Du overlever. Pust med magen. 
Dagens ord: Husk prevensjon slik at ikke hver dag blir en barnefest;-) Good speed for de som skal i ilden i nærmeste fremtid:-)
Helt på tampen. Dette er det nye hotte her i huset i dag. Ninjaer. Eller rettere sagt Ninjagoer...

Passer bra siden mamma føler seg som en urban Ninja i dag;-)



2 kommentarer:

  1. Ha ha, du er bare best:) augusta hadde storkost seg ihvertfall:) om to uker er det vår tur, er vel bare å forberede seg...:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Augusta er jo bare helt herlig:-) En av de som brukte serviett og spiste med skje hun;-)

      Slett