tirsdag 5. juni 2012

Gass under trykk...

Har et snev av overtro...Er en fin grense der til tvangstanker;-) Er visse ting jeg ikke kan la være å gjøre. Blant annet banke i bordet.

Bank i bordet er et uttrykk som sies samtidig som man fysisk banker på noe av tre. Uttrykket følger gjerne i det man selv eller en annen person omtales som heldig eller i en positiv trend. I følge eldre overtro skulle bankingen på trevirke motvirke at onde makter snur hellet. Uttrykket benyttes for å ikke utfordre skjebnen.(Wikipedia)

Som anestesisykepleier kan en oppfattes litt pussig og skremmende hvis en spytter tre ganger over høyre skulder før pasientene skal sove for lykke til;-) Eller må si en fast regle når en gir narkose medisiner..Slike tanker hører kanskje ikke hjemme på en operasjonsstue. Så må stoppe mens leken er god...Får holde meg til å banke i bordet og alltid legge på EKG i fast rekkefølge. Og tappe med fingeren mens jeg nynner: Let me entertain you....Hvis jeg holder meg til dette så vil det gå greit og jeg holder meg hårfint unna tvangstanker;-)

I dag har jeg hatt nok en rolig og fin dag på hospitalet. Hatt med student som er ferdig anestesisykepleier hvert øyeblikk. Er ikke behov for en nynnende anestesisykepleier da...

I dag har jeg gått noen runder med meg selv om temaet promp. Der går grensa om hva jeg bør dele med offentligheten tenkte jeg...Men har kommet frem til at jeg har få grenser:-) Eller kanskje mer presis formulering er uklare grenser;-) Så vet det kan virke litt lavpanna, men er et tema som absolutt bør belyses. Kanskje jeg kan hjelpe noen der ute til å slippe en promp...Da kan det være verdt det:-)


Mange navn for en promp...Her er et lite utvalg; prupp, fis, fjert og flatulens som er mer fagspråk. Sikkert mange goè jeg har glemt:-) Men setter grensa ved de mest folkelige.

Hvis dere møter meg på vei fra jobb og jeg ser litt anstrengt ut er det fordi jeg undertrykker en promp. En hel arbeidsdag uten å prompe pluss kålsalat til lunch er tøft;-) 
Litt prompefakta: Hvis du slår opp promp på nett får du 84700 treff. Alle de kan ikke ta feil. Prupp er morsomt;-) Normal prupp er 200-2000 ml per dag. Vet de fleste der ute liker og være normale så der har dere det mine damer og herrer om dere liker det eller ikke. Alle normale prupper:-)

Sitter og fniser når jeg skriver i dag..Fniser og ikke fiser altså..For jeg er ikke normal;-) Er visst ikke immun for pruppehumor jeg heller. Men skal mer til for meg enn eldste sønnen min. Han skoggler bare jeg sier prupp til han:-) Og han på snart 1 år ser ut som han har samme humor som meg så dette lover bra;-)

Dette er anestesiens bidrag til humoren...


En annen litt artig betraktning. Små barn bryr seg tilsynelatende ikke om prompe lukt. Det er bare lyden de reagerer på og ikke om det så hadde gått av en stinkbombe. De sitter der som ingen ting har skjedd de. Er like forundra hver gang over at de ikke lar seg affisere:-) Har jeg hørt fra en sikker kilde;-) 4 åringen kalte morra si en prupp i dag og når han måtte inn å legge seg..Det er det verste og mest passende jeg har hørt på lenge;-)

Så etter et år i permisjon er jeg tilbake med å undertrykke pruppene igjen. Ser for meg ca 30 år til jeg går av med pensjon. Det er sånn ca 10 950 liter med undertrykt prupp det!:-) Slår meg at jeg sitter her og skriver om prupp.....Men det er det som opptar meg i dag:-)

Fikk en hyggelig telefon fra broren min i dag..Tror han ringte feil;-) Han fortalte at han og dama har jubileum og at han hadde kjøpt smykke, blomster m m. Og at han skulle lage middag til henne med dessert!:-) En ihugga romantiker han der;-) Heier på deg brosjan!:-) Spurte han hvorfor han ringte meg. Burde ringe mannen min og fortelle dette sa jeg til han...Kan ikke du bare fortelle det du da sier han. Han kjenner tydligvis  ikke Mr Avpreller;-) Det bare preller av han...Han har en egenskap jeg misunner han der;-) Han kommer ikke til å tro på meg...
Men vi trenger alle litt inspirasjon noen ganger. Så i dag disket jeg opp med ferdigpizza og la begge ungene. Tar små romantiske babyskritt her...Men det må da være verdt noe;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar