torsdag 5. april 2012

Skjærtorsdag...

Bildet har ren dekorativ hensikt for å gjøre bloggen mer leservennlig;-)
Dagen begynte som et rotteres fra første stund...Jeg meldte meg frivillig til å sette beina i gulvet kl 06.00;-) Men har fått kaffe, så det ordner seg nok for snille jenter(les konsert).

Ja i da skal alle disiplene til mormor samles til et herremåltid.
Tror det blir servert noe utenom vin og brød. Men kan jo selvfølgelig ta feil. Veldig glad i brød og kan vel ta et par glass for å være høflig;-). ( I dag blir det ispedd litt religionshistorie...) Håper ikke det blir det siste måltidet for denne gjengen, for har en konsert jeg gjerne skulle hatt med meg til lørdag;-)

I gammel overtro så  trodde man at skjærtorsdag var en dag heksene fløy til Bloksberg.
Bloksberg ligger til opplysning utenfor Tønsberg. Slett ikke så langt som jeg trodde jeg måtte fly i dag... Velger det fremfor Bloksberg i Trøndelag og Nordland( må jo rekke den konserten).
På Sørlandet var det vanlig å ringe med kirkeklokkene fra før soloppgang på skjærtorsdag. Dette var rett å slett for å få heksene ned på bakken slik at de ikke kunne fly av sted til Bloksberg. Må si meg fornøyd med at jeg ikke bor i bibelbelte.

Med dette innlegget håper jeg at jeg ikke støter noen i denne "stille uken". Er faktisk interessert i religionshistorie (overrasker kanskje endel).
Har til og med fortalt sønnen min om skjærtorsdag til leggetid på onsdag. Endte med litt snakk om Tingeling som er det mest magiske han vet om:-). Muligens litt tungt stoff, men vil at han skal være opplyst. Ikke minst vite hvorfor barnehagen er stengt. Og halve Norge reiser på harrytur:-)
Er selv en humanetiker.

1 kommentar:

  1. Ser at vi ikke er søsken i blod...hvor i oppveksten ble du mata og interessert i kristendom og religion?? som fadder for din "bastard 1" fraråde denne hjernevaskingen på det sterkeste...

    SvarSlett